Var ska överföringsledningen mellan Svenarum och Hok dras? Utmed riksväg 30 eller längre västerut? Frågan kan avgöras av sträckningen för den cykelväg som ska anläggas på vatten- och avloppsledningen.
Tekniska utskottet ska titta närmare på frågan vid onsdagens sammanträde. Politikerna har redan på ort och ställe studerat naturen. Två tänkbara sträcknignar finns för ledningen: antingen att följa riksväg 30 eller en västligare genväg mot Hok på mindre skogsvägar i trakten av Fredfällan.
När beslut skulle tas om sträckningen saknades exakta uppgifter om kostnaden för riksväg 30-alternativet. Från tekniska kontorets sida var man säker på att det skulle bli dyrare men inte hur mycket dyrare.
Nu vet vi att riksväg 30-alternativet blir 2,5 miljoner dyrare.
Det kommer att kosta lika mycket, 16 miljoner kronor, att anlägga ledningen, vare sig man följer riksvägen eller skogsvägarna.
Däremot blir det 2,5 miljoner kronor dyrare att bygga en cykelväg på en eventuell ledning utmed riksväg 30.
kostnaden för den västlig sträcknignen beräknas till 21,5 miljoner medan ”följa riksväg 30-alternativet” går på 24 miljoner kronor.
Skillnaden beror på nivåskillnader som måste jämnas ut och på att två fribärande träbroar på betongfundament i så fall måste byggas. Dessutom tillkommer kostnader för trafikregleringen under arbetet.
Det känns en aning knasigt att lägga pengar på detta. Är det verkligen så många som cyklar mellan Svenarum/Hok? Finns det inte andra hål att stoppa pengarna i?
Kanske inte så konstigt att inte många cyklar mellan svenarum hok som vägen är nu med all trafik. Men om det blir en cykelväg kanske det blir många som cyklar denna och med tanke på vad pengarna stoppas i för andra ”hål” är det nog inget dumt förslag.
Nä, Tess
Klart att vi inte ska kosta på lansbygden nåt – Lägg allt i Vaggeryd och Skillingaryd i stället !!! Hälsningar från Skogen.
Finns det någon utredning på hur många som vill ha cykelväg mellan Hok/Svenarum? Det blir större press på vårdpersonal i våra äldreboende och barngrupperna växer men inte antalet personal. Nu är det säkert inte ur samma kassa, men varje krona som används tycker jag ska vara genomtänkt. Och vad jag har läst i tidigare artikel verkar inte alla markägare så förtjusta i idén heller.
Till Stig: Jag har ingenstans skrivit att man inte ska satsa på landsbygden. Det borde väl finnas andra saker man vill ha på landsbygden än en cykelväg i mitt tycke. Är själv ”Bonde” och bor i skogen.
SAMRÅD MED MARKÄGARE?
Fortfarande inte något samråd el. information till berörda markägare för att höra våra synpunkter, eller tror kommunens politiker och tjänstemän att detta ingår i allemansrätten att bygga väg, lägga ner ledningar, schakta och gräva på andras marker?
Genom denna amatörmässiga handläggning av kommunen gång på gång där man inte respekterar markägarna bättre kommer det med all säkerhet att bli ett långt och segt förhandlingsarbete innan ett avtal kan komma till stånd.
För att vara en levande kommun så måste man ju fördela pengarna på olika områden, ställer man allt mot att det saknas pengar i vården så skulle det inte bli många verksamheter kvar.
Jag vill bo i en kommun där man både har en fungerande vård och möjlighet att röra sig till fots eller cykel utan fara för livet.
Vilken fruktansvärd arrogans från kommunen.
Politikerna i TU ska besluta om vad de ska bygga på annans mark. De har inte haft kontakt med någon av dessa.
Hur tänker ni? Skjut beslutet tills ni samlat alla markägare och berättat vad ni tänkt. Starta en dialog, gör upp om det är möjligt, innan ni tar ett beslut.
Det är privata ägare till marken, respektera deras rätt att nyttja och använda den marken som de finner bäst. Vill kommunen göra något så får de förhandla det först.
Se nu till att göra rätt!
Mellan Vaggeryd och Byarum finns en förträfflig cykelväg , likaså mellan Hok och Vaggerryd
Om inte dessa cykelvägar funnits hade cykeltrafikanterna varit betydligt färre mellan dessa orter.
Ändå är dessa paralella bilvägar inte i jämförelse med väg 30 i intensitet.
Bor utmed väg 30 ,just mellan Svenarum och Hok och till de som undrar om det cyklar någon där är svaret nej. Det beror inte på att det inte finns intresse eller vilja att cykla här ,utan på att det är förenat med livsfara att vistas med cykel på denna vägsträcka.Pröva gärna om ni inte har livet kärt
Förstår inte heller att man projekterar vägar och ledningar på mark kommunen inte har tillgång till.
Varför inte ta kontakt med markägare och ortsbefolkningen via ett samrådsmöte .Sannolikt finns idéer och förslag som både är kostnadseffektiva och praktiska. Det är nog ingen tvekan om att det behövs en cykelväg på sträckan.Innan trafiken blev så intensiv som den är nu cyklades det ganska frekvent mellan Hok och Svenarum.
Det här med att dra vägen i skogen väster om väg 30, kan jag inte finna någon finess med.
Håller med Sören fullt ut att man undviker ju de mer trafikerade vägarna så mycket som möjligt och just vägen mellan Svenarum och Hok är riktigt otäck. cykelvägen mellan Vaggeryd och Hok används ju flitigt av folk som promenernar, cyklister, rullskidåkare osv osv, är övertygad om att en cykelväg mellan Hok och Svenarum blir flitigt använd.
Sen skall den givetvis få den närmsta sträckningen när man väl bygger, varför skall man behöva ta en omväg bara för att man väljer att cykla?