Ledamöterna i kommunstyrelsen inledde höstterminen med att låta sig informeras om vad som händer kring de järnvägar som genomkorsar kommunen. Och det är sannerligen inte lite.
Det arbete som nu är på gång på järnvägssträckan mellan Vaggeryds kommun och Värnamo under de kommande åren beräknas kosta sammanlagt 318 miljoner kronor.
– Lägger man samman värdet av de arbeten på förbättring av spåren som redan utförts och de arbeten som nu är planerade, kommer man upp i en summa på över en halv miljard kronor, säger kommunstyrelsens ordförande Berry Lilja.
Han understryker att alla beslut är fattade och man man arbetar efter en plan som börjar 2015 och slutar om tio år.
Det handlar alltså om en uppgradering av högsta tillåtna fart till 160 kilometer/timmen, allt för att i en framtid kunna uppnå en pendlingstid på sträckan Värnamo-Jönköping på max 50 minuter.
Miljonerna fördelas så här:
• Fjärrblockering som kostar 181 miljoner kronor. Det handlar alltså om en central säkerhetsövervakning någonstans i södra delen av landet som styr trafiken på spåret/spåren.
• Planfria korsningar samt nya vägar mellan Skillingaryd och Värnamo för 36 miljoner.
• Ny mötesplats i Hörle för 35 miljoner.
• Ny mötesplats vid Båramo som kostar 66 miljoner kronor.
Därtill kommer kostnader för elektrifiering som är ett måste om man ska kunna nå de magiska 50 minuterna på sträckan Värnamo-Jönköping.
Men de viktigaste besluten för att kunna nå de 50 minuterna återstår:
Vilken sträckning ska man välja från Byarum till Jönköping? Via den gamla sträckningen från 1894 i Tabergsådalen eller en helt ny järnväg från Byarum via Torsvik-området till Tenhult?
En sträckning Byarum-Tenhult beräknas kosta cirka 800 miljoner kronor att bygga.
Å andra sidan är det svårt att förstå att man ska kunna klara de 50 minuterna med den gamla sträckningen…
Besked lämnas senare i höst i den så kallade åtgärdsvalstudien för Y:et.
Verkar som om Berry är stolt över att man satsar mer än en halv miljard för att minska restiden mellan Jönköping och Värnamo med max. 20 minuter. Dyra minuter! Jag har mycket svårt att tro att resandet med tåg skulle öka så väldigt mycket tack vare denna tidsvinst. Har man bråttom kan man åka bil på mindre än 50 minuter mellan städerna redan idag.
Tåg åker man väl i första hand för att det är bekvämt.
Precis som Kåre skriver så blir det svårt att pressa restiden i Tabergsdalen med tanke på hur landskapet ser ut där. Lär kräva en ny sträckning Byarum- Taberg och ännu mera pengar.
Elektrifiera gärna då dagens dieslar inte är särskilt miljövänliga men var inte så fixerade vid tidsaspekten. Se till att dagens tidtabell hålls så är nog de flesta nöjda.
Byarum-Tenhult? En mycket märklig bansträckning. Då är det väl bättre att avvakta och se var snabbtågens spår kommer gå och lägga ett ”långsamt” spår bredvid för sträckan Byarum – Jönköping. Det kommer gissningsvis gå parallellt med E4 motorvägen in mot jönköping