Under den här veckan har eleverna i de fyra sjundeklasserna vid Hjortsjöskolan i Vaggeryd varit på lägerskola. Därmed har en gammal fin tradition vid skolan återuppstått efter fyra år.
Lägerskolan är förlagd till Grönelund i Skillingaryd med lärarna Ewa Magnusson och Gisela Claesson som ansvariga för aktiviteterna med stöd av de fyra klassernas mentorer.
– Vi som jobbar med lägerskolan har funnit att lägerskolan är ett bra verktyg för att få igång grupprocessen så att alla ska uppleva gemenskap och känner att de verkligen tillhör gruppen, säger Ewa Magnusson.
– För att alla ska få lära känna varandra på ett sätt som de inte gör i skolan eller klassrummet tror vi att det är viktigt att komma till en annan miljö. På det här sättet markerar vi också att högstadiet börjar samtidigt som vi hoppas kunna skapa långsiktiga positiva effekter.
Lägerskolan inleds för samtliga klasser med en rejäl cykeltur. Omvägen över Boarp, Uddebo, Ovdaskog, Grytås och Mörkebo till Grönelund gör sträckan till Skillingaryd dubbelt så lång och dubbelt så tuff. Med tanke på nivåskillnaden på cirka 100 höjdmeter mellan Uddebo och Vaggeryd ligger där en ganska stor utmaning.
– Då och då var det så brant uppför att några måste gå uppför backarna. Det känns fortfarande i benen hur brant det var, intygade eleven Alexander Aronsson.
På vägen blev det ett par stopp. En klass passade på att stanna till i Grytås där en av eleverna bor för fikapaus och chans att hoppa i höet.
Efter tre-fyra timmars cykeltur väntar ett varierat program på Grönelund som ju erbjuder goda möjligheter till aktiviteter både ute och inne. Dagen avslutas med högtidlig middag och besök i Grönelunds-kåtan. Efter övernattning på luftmadrass i stora salen på Grönelund bär det sedan av hemåt nästa dag på den vanliga cykelvägen mellan Skillingaryd och Vaggeryd.
Efter tre dagar tyckte Ewa Magnusson sig se hur klasserna som grupper har stärkts, hur elever som kanske inte är bästisar på fritiden nu vågar ta kontakt med varandra.
– Det märktes jättetydligt på klass 7 C som var här på Grönelund måndag och tisdag, berättar hon.
– Den andra dagen väntar en så kallad klasskamp där man ska samarbeta och gemensamt lösa problemställningar av olika slag. När vi kom hit första dagen delade eleverna upp sig i grupper vid fem bord. Den andra dagen bildade de 18 eleverna direkt en gemensam grupp vid samma bord. Det visar ju en snabb effekt mot det vi strävar efter att uppnå.
Vad anser då eleverna? Amanda Andersen tyckte att cykelturen var jobbig. Men trivdes:
– Jag tycker att detta känns jättebra. Sammanhållningen mellan oss blir bättre, vi får fler vänner och vi blir tryggare i klassen, summerade Amanda som såg framåt kvällens taco-party och Klasskampen som ska bevisa att det är som hon säger:
– 7 A är bästa klassen.