Turistsäsongen 2014 kan nu läggas till handlingarna. Den sammanställning som kanslichef Torbjörn Åkerblad gjort till kommunstyrelsen visar att en hel del framsteg gjorts men att mer kan göras.
Turistbyrån i Skillingaryd besökets under veckorna 23 till och med 35 av 2 811 personer vilket är 108 fler än föregående år.
2012 noterades 2 642 besök medan 2 771 personer hittade till turistbyrån under 2011.
Med tanke på att Miliseum i Skillingaryd tillkommit sedan dess måste ökningen för sommaren ändå ses som något av en besvikelse. Å andra sidan kommer de hänvisningsskyltar till Miliseum som nu ska sättas upp från E4 att få effekt fullt ut först nästa år.
Vid besöken på turistbyrån har 94 fiskekort sålts till ett sammanlagt värde av 11 170 kronor.
Turistmaterial har delats ut till sammanlagt 19 aktörer. En nyhet för året är turistbroschyr och turistkarta är utformade i samma stil och kompletterar varandra innehållsmässigt.
Men Åkerblad konstaterar att utvecklingsmöjligheterna är stora.
”Inom den affärsutvecklande delen, som hanteras av Vaggeryds kommuns näringslivråd, finns enligt rapporter framtagna av Smålands turism en stor utvecklingspotential. Tillsammans med Aneby och Habo ligger sämst till i länet sett till aktiebolag inom besöksnäringen, som jämfört med övriga näringslivet har en mycket stor potential. Det kommunen bland annat kan göra är att arbeta för ett ökat kunnande och användare av möjligheterna att samverka mellan aktörer kring bokningsbara paket visa systemet Citybreak i kommunens turismwebb.”