Faktaruta
Till nödnumret 112 ska man ringa vid fara för liv, miljö eller egendom. Genom ett enda samtal nås samhällets alla hjälpresurser som ambulans, räddningstjänst, polis men även andra hjälpinstanser såsom jourhavande präst, socialjour eller giftinformation. SOS Alarm har statens uppdrag att ta emot samtal på nödnumret 112 och förmedla samtal till rätt hjälpinstans. Om ärendet ej är akut finns det även andra samhällsinformationsnummer som allmänheten kan vända sig till. 1177 – Sjukvårdsrådgivning via telefon 114 14 – Polisens nummer vid icke-akuta ärenden 113 13 – Informationsnummer vid stora olyckor och kriserVarje år den 11 februari uppmärksammas 112-dagen i hela Europa. Syftet är att öka kunskapen kring nödnumret 112 och informera om att det fungerar i hela Europa.
Informationen om 112 är viktig för att öka kunskap om hur nödnumret fungerar och hur vi alla kan hjälpas åt att öka tryggheten. SOS Alarm arbetar kontinuerligt med att informera om nödnumret 112 och på 112-dagen koncentreras informationsinsatsen.
Nödnumret 112 fungerar i hela Europa men Sverige är ett av få länder som har ett enda nummer för att nå samhällets hjälpresurser. Under de senaste fyra åren har en markant förändring noterats i samhället vilket bland annat resulterat i en ökning av antal skarpa nödsamtal om 22 procent sedan 2010.
– Vi ser en stor skillnad på bara några år när det gäller antalet skarpa nödsamtal. Av alla samtal som rings till nödnumret 112 är cirka 40 procent inte egentliga nödsamtal utan samtal som skulle någon annanstans. Det gör att de som verkligen behöver hjälp får vänta längre, säger Johan Hedensiö, vd SOS Alarm.
Att 60 procent av samtalen till 112 är skarpa nödsamtal kan låta lite, men Sverige är ledande i Europa med den siffran.
– Naturligtvis är vi glada över vara bland de bästa i Europa, men faktum kvarstår att andelen icke-akuta samtal till nödnumret 112 är alldeles för hög. Det är något som vi måste arbeta ännu mer med, att informera allmänheten om när man ska ringa 112 och när man ska ringa andra hjälpnummer, såsom 1177, 114 14 och 113 13, fortsätter Johan Hedensiö.
Allt fler språkbehov
En tydlig trend det senaste året är även en markant ökning av tolkade nödsamtal, från 241 samtal under 2013 till hela 1 595 samtal under 2014. Enligt SOS Alarms avtal med staten ska 112-tjänsten vara tillgänglig på svenska och engelska, men på eget initiativ har SOS Alarm även kopplat en tolktjänst till nödnumret.
– Vårt land förändras och vi behöver anpassa oss till det. Vi är stolta över att kunna bidra till att vi kan hjälpa så många som möjligt som är i behov av akut hjälp och därigenom säkerställa att alla som bor i Sverige ska känna trygghet när de ringer 112, avslutar Johan Hedensiö.