10 062 besökare noterades på den andra dagen av ElmiaSkog i Bratteborg. Det betyder att skogsmässan på två dagar har besökts av drygt 18 000 personer. Det krävs alltså 15 000 besökare på nationaldagen för att arrangörerna ska nå samma besöktstal som för fyra år sedan då det noterades drygt 33 000 besök.
Årets tre viktiga teman är markskador, skogsskötsel med fokus på gallring samt innovationer som förenklar arbetet i skogen.
Bland världspremiärerna på årets mässa märks bland annat en smidig skotarhybrid och interaktiva glasögon som låter skogsägaren se sin skog på ett helt nytt sätt.
Fokus på SkogsElmia är den nordiska skogsmarknaden med sina speciella förutsättningar, som till exempel den höga andelen privatskogsbruk, den höga mekaniseringsgraden och den intensiva skogsskötseln med många gallringar.En sådan innovation som premiärvisas på mässan är Sydveds interaktiva glasögon C Wear Interactive Glasses, som ska kunna hjälpa skogsägaren att planera gallring, avverkning, göra mätningar och markera olika objekt.