Samtidigt som politikerna ska ta ställning till stora satsningar på äldreboenden och nya skolor ska de också säga sitt i järnvägsfrågor.
Vad anser Vaggeryds kommun egentligen om höghastighetståg och en ny bana Jönköping– Malmö – och om de regionala snabbtåg som ska serva Jönköpings nya storstation söder om Munksjön?
Höghastighetsbanan kommer på något sätt gå genom Vaggeryds kommun, vare sig man väljer alternativet att gå mot Växjö eller mot Värnamo.
Kanslichef Torbjörn Åkerblad har satt sig in i problematiken med stöd av en utredning gjord av Trafikverket. Alternativen är US1 som går via Jönköping och Värnamo till Malmö över Helsingborg, US2B som från Värnamo går till Hässleholm och därifrån till Malmö samt US5 med stopp i Växjö och Hässleholm och Lund.
Åkerblad sammanfattar så här:
”Vaggeryds kommun ser mycket positivt på planerna på utbyggnad av höghastighetsjärnväg och förordar US1 och US2B som medger att anslutande regionala snabbtåg stannar i kommunen.
Den föreslagna lokaliseringen av ett stopp för regionala snabbtåg i Skillingaryd/Vaggeryd är väl vald. Ett stopp för regionala snabbtåg skulle vara av stort värde för att vidga de lokala arbetsmarknaderna och därmed öka tillgången till attraktiva arbetsplatser för människor och kompetens för företagen.
Vid alternativet US5 bör även detta kunna kompletteras med ett stationsläge för regionala snabbtåg i Vaggeryds kommun”.
Utredaren på Trafikverket Lennart Lennefors berättar att man utgår från en ny station för höghastighetståg i Jönköping vid Munksjöns södra strand, kallad Jönköping S med en så kallad delningspunkt för trafik västerut och söderut två kilometer väster om Jönköping.
Höghastighetsbanan förväntas går väster om Tabrg, via den öppna terrängen förbi Norra Kulhult och mellan Lunden och Bratteborgs herrgård väster om Hjortsjön för att skära över motorväg och järnvägen Halmstad-Vaggeryd i höjd med Båramo.
– Söder om Jönköping korsas HNJ‐banan söder om Skillingaryd. Där finns möjlighet att anlägga en regional station i korsningspunkten ifall resandeunderlag finns. I Värnamo har en station placerats in öster om tätorten, skriver utredaren som sannolikt syftar på Båramo och inte söder om Skillingaryd.
Stationen i Jönköping ska serveras av så kallade regionaltåg.
De storregionala linjerna antas i princip stanna en gång/kommun.
– Utöver detta antas en ny linje Kalmar – Jönköping som ersätter Öresundstågen på delen Kalmar – Alvesta och antas köra via en ny linje Vaggeryd –Tenhultsdalen. Denna linje angör Jönköping C och antas därefter vända riktning och sedan köra vidare till Jönköping S. Det innebär två regionaltåg/per timme mellan Värnamo/Skillingaryd och Jönköping.
Så långt utredarens framtidsplaner. Spännande tankar. Den som lever 2030 får se.
Torbjörn Åkerblad har utrett fråga nom hastighetståg. Arkivbild