Hemvändardagen i Magnisa stuga i Vaggeryd bjuder på intressanta aktiviteter både inne i stugan och på grönytan kring byggnaden. Där kommer 25 veteranmopeder från skilda epoker att visas upp.
Initiativet kommer från mopedentusiasten och styrelseledamoten i museiföreningen, Sven Nord.
– Vi vill ju bjuda på en kombination av aktiviteter både inne i stugan och utomhus under hemvändardagen. Tidigare har vi visat upp gamla vagnar, brandbilar, bussar och veteranbilar. Nu tror vi att en mopedutställning kan bli intressant, berättar han.
Just nu upplever nämligen tvåhjulingar en verklig renässans. Allt fler cyklar – och allt fler intresserar sig för gamla mopeder. Detta intresse har Götaströms fordonshistoriker till exempel tagit fasta på med sina årliga rallyn.
Kjell Rudolfsson, som en gång i tiden var mekaniker åt Vaggeryds motocrosstjärna
Christer Hammargren, tillhör även han skaran ”moppeentusiaster”.
– Mopederna hade sin storhetstid på 1940- och 50-talet, berättar han.
– Innan bilen blev var mans egendom köpte man mopeder för att ta sig till arbetet men kanske också för en semestertur.
Han berättar att efterfrågan var så stor för 60 år sedan. Företag som Crescent, Monark, Apollo och Nymanbolagen med flera producerade mopeder i massor. Crescent och Monark hade till exempel både försäljning och service av mopederna.
– Det ställde till problem för Konsum som var stort och ville komma in på mopedmarknaden. Därför köpte man mopeder från Monark som döptes om till Kärnan.
Från början, framför allt under åren efter Andra världskriget, handlade det ofta om påhängsmotorer. Sven Nord har en sådan i sin samling, en cykel från 1937 som fått en 32-kubiks påhängsmotor från 1952.
– Man brukade säga att de gick på hälften bröd eftersom man kunde få hjälpa till i backarna. Fram till just 1952 krävdes det faktiskt också körkort för moped, berättar Sven Nord.
– Utvecklingen tog ett stort kliv framåt när mopederna fick riktig ram vilket gjorde dem mycket stabilare och vägsäkrare.
En exponent för denna nya skola är den Puch i grönt och vitt som han ställer ut och som tidigare ägdes av Göran Melin. En verklig pärla.
– Den kom 1957 när det främst var ungdomar som åkte moped. Från slutet på 50-talet blev mopedåkandet en ungdomsfluga, jag skulle tro att 90 procent av alla 15-åringar på den tiden hade moped, som länge kostade runt tusenlappen innan priserna började stiga från mitten av 60-talet.
Både Kjell Rudolfsson och Sven Nord blir smått lyriska när de beskriver mopedfarandets välsignelser.
– Det är verkligen en naturupplevelse, det går så tyst och sakta så att man hör fåglarna och hinner uppleva allt omkring sig.