Nu kommer den socialdemokratiska tilläggsbudgeten för 2011. Den innebär att kommunens driftbudget för 2011 växer med 2.150. 000 kronor.
Den största enskilda posten är ett ökat anslag projektmedel på en miljon. Ur dessa projektmedel anvisas 100.000 kronor för täckning av den utökade busstrafiken som har blivit en följd av nedläggningen av stationerna i Byarum, Bratteborg och Ekeryd.
Det blir också ökat anslag till kosten inom äldreomsorgen med 500.000 kronor. Dessutom tillkommer en tjänst inom ungdomsverksamheten (250.000 kr), ökade anslag till studieförbunden (100.000 kr), beredskap för socialsekreterare inom socialtjänsten (200.000 kr) samt reseersättning och fysträning på arbetstid för deltidsbrandmän (100.000 kr).
Helårseffekten uppnås först 2012 och då handlar det om 2.725.000 kr.
Pengarna hämtas från överskottet i den kommunala verksamheten som beräknas bli 8,2 miljoner år 2011.
Den politiska behandlingen inleds vid sammanträdet med kommunstyrelsens arbetsutskott på onsdag.
Jag som sitter på ”läktaren” tycker att en miljon låter mycket för utökad busstrafik för Byarum. Bartteborg och Ekeryd. Ska kommunen betala allt? Ska inte länsstrafiken eller resenärerna betala något? Ska Vaggeryds kommun betala för ridskoleelever från Jönköping? För en miljon tror jag man skulle kunna få en taxiåkare placerad i Ekeryd eller Bratteborg och köra folket när som helst på dygnet. Kanske något för Lars Seger som är i branschen
Helt rätt Linus! Reagerade på denna summa med, finns inget taxibolag i kommunen som kör som ”vanlig” taxi. Slätteryds taxi kör vet jag, mer som ett komplement till skolskjutsar. Sen Länstrafiken tog över sjukresor & färdtjänsten och slog ut all övrig taxi, får man beställa från Jkpg med ca 500:- i deposition typ. Kan omöjligt vara mer än 3-4 personer (1 bil) som åker mellan dessa orter de tider det gäller. Då är det bättre att låta en lokal entreprenör få uppdraget och samtidigt kunna hålla en livskraftig taxirörelse i vår kommun. Kostnaden för en taxibil är ca 40 000:-/år, sen skall man köra, tanka & betala lön på detta. Räcker inte med att köra ”fylletaxi” för att få det att gå runt. Man måste ha samhällsbetalda resor i botten så att säga. Detta nappar nog inte majoriteten på, kan ju skapa arbetstillfällen och ökad service för kommun invånarna. Sen har ju Berry sagt nej en gång redan.
Redaktören har nu rättat artikelln,detta kan kanske lugna.
Ibland får men upprepa sig, Lars Seger påstår igen att jag röstat Nej, en gång.
JLT ägs av våra 13 kommuner och landstinget. I ägardirektiv kräver ägarna ett tågstopp med få och avstigande skall tas bort. I anledning av detta har jag i JLT styrélse yrkat att Bratteborg skulle behållas som tågstopp, ett ställningstagande jag var ensam om. Av protokollet framgår också att jag antecknat avvikande mening i ärendet.
Berry Lilja
Bra Berry! Då har jag informerat mig fel, ber om ursäkt för detta direkt! Varför inte låta en lokal entreprenör tex en taxibil utföra detta, då får vi bättre service för kommunens invånare. Meningen är väl att en buss skall köra detta om jag inte gissar fel? Kostar det verkligen 1 mille att köra detta, låter lite mycket och inte direkt klimatsmart heller?
Redaktionen: Det är rättat till 100.000 kronor!
Ja, Berry 100.000 låter mer rimligt. Men ska inte Jönköpings kommun vara med och betala för deras ridskoleelever?
Berry, men varför bara Bratteborg?
Du har ju Byarum och Ekeryd också.Du har boende där också och en del av dessa röstade nog på ditt parti där också.
Det är inte lätt att bo på landsbygden i Vaggeryds kommun om fortsättning följer.