Bara 50 vill gå på Fenix

Endast 50 elever har sökt Fenix Kunskapscentrum i Vaggeryd som sitt förstaval i höst.
Det står klart sedan alla elever i nian valt vilken skola de vill gå på.
Anders Öhlin är chef för barn- och utbildningsnämnden och han bekräftar det låga talet. Han berättar att man hade förväntat sig ett lägre antal i år men inte i närheten så lågt som 50. Man hade förutspått kanske ned till 70 men absolut inte 50.

Kullarna är små just nu, bara kring 130 elever mot uppemot 50 fler när det varit som mest. Men att bara 50 av 130 elever söker Fenix är anmärkningsvärt lågt. Det är särskilt elever från Skillingaryd som sviker kommunens gymnasium.

– En del resonerar nog som så att när man ändå reser kan man fortsätta till Jönköping, säger Anders Öhlin.

Han säger att konkurrensen blivit större för varje år som går då antalet friskolor ökat. Framför allt Jönköping lockar trots att Fenix är på så nära håll och att man där har en pedagogik som hittills lockat.

Som mest finns det kring tio sökande till något program och i flera fall ingen sökande alls eller bara någon enstaka. Det här gör att flera program för hösten är i fara.

– Vi ska i god tid lämna information om vilka program vi kan ha i höst, säger Anders Öhlin.

Redan nu på måndag ska det bli ett möte kring den uppkomna situationen och dagen därpå kommer ärendet upp när barn- och utbildningsnämndens arbetsutskott möts.

Ekonomiskt sett får ett färre elevantal stora konsekvenser och det är risk att det blir färre lärare i höst.

Trots att kommunen satsat 50 miljoner på ett tillbyggt Fenix har det tydligen inte ökat skolans attraktionskraft på kommunens niondeklassare.

Läs mer om:
Dan Damberg
Skrivet av Dan Damberg
55 kommentarer
  1. Före detta Fenix elev skriver:

    Kanske dags att se över lärarna och innehållet. De bra de skickas ut. Sen går det ej kalla ett program för industriprogram där man skyltar med massa kurser och utbildningar när det inte finns nån behörig lärare i ämnet. Ej heller tillgång till maskiner. En annan sak är ju att på de så kallade lektionerna står läraren och bygger båt o bord med mera Något annat konstigt var att man skulle betala material och skyddskläder med mera för annars fick man ej genomföra sin utbildning. Jag trodde skolan var gratis i Sverige. Nä, se till att ni inriktar er på få saker och gör de bra i stället för en massa hopkok.

    Gör Om, Gör rätt

    Mvh Före detta Fenix elev

  2. eofjej skriver:

    Går det minska personalen ännu mer…? Snart är det inte bara eleverna som sviker Fenix, även personalen. Kan inte vara kul att byta arbetslag varje år, med mindre och mindre resurser.

  3. Gunnel Johansson skriver:

    Läs gästboken om utarmning av skolan.

  4. Simon skriver:

    Det fria skolvalet var det sämsta som kunde hända Fenix! Det var bättre när elever som ville läsa SP fick göra det i Vaggeryd och ingen annanstans. Att skicka i väg en elev för att studera samma program i Jönköping är bara ett enormt slöseri med skattepengarna. Gör om, gör rätt.

  5. Linus Persson skriver:

    Ja, det är inte roligt att skriva detta. Hade innerst inne viljat slippa skriva detta. Men vad var det jag sa. Jag, Mats Oskarsson och Lars Ljungkvist var de enda ledamöterna i kommunfullmäktige som var emot Fenix tillbyggnad för över 50 miljoner. Är det någon överhuvudtaget som vet hur mycket detta bygge har kostat. Och ni sviker eleverna, jag varnade för detta i fullmäktige, visste är att det blir konkurrens av friskolor och liknande. 38 av ledamöterna tyckte inte som jag, Mats och Lars men däremot tror jag att 80 procent av kommuninvånarna tyckte som vi. Nu står vi till hösten med tomma och dyra lokaler medan eleverna på Hjortsjöskolan inte kan få en kartbok.
    Något måste ju vara fel med Fenix, eftersom inga elever går där. Är det ledningen lärarna eller som en fd fenix elev skrev här som inlägg

  6. Ante skriver:

    Detta är bra =)
    Hoppas Fenix läggs ner helt =)
    Kan ju bli ett ålderdomshem!!!

  7. jaha... skriver:

    Jag förstår inte varför ”lilla” Vaggeryd ska ha ett gymnasium över huvud taget. Vad är det för fel på att gå i Jönköping eller Värnamo? Ungdomar vill ut i livet och se sig om samt skaffa ett självförtroende så de efter gymnasietiden kan lägga hela världen framför sina fötter. Detta fungerade utmärkt när man fick välja Jönköping eller Värnamo. Det hade varit bättre att skitit i gymnasiet, lyssnat på folket och framför allt de som skulle gå där, ungdomarna. Fanns det ett sån önskan hos dem att de verkligen ville vara kvar i Vaggeryd 3 år till? I stället skulle dessa pengar lagts på det som behöver dem i kommunen, nämligen barnomsorgen, de skolor som redan finns och framför allt äldreomsorgen. Mer personal till de gamla i kommunen så de kunde slippa att sitta ensamma på sina rum för att ingen hinner att ta ut dem i det fina vädret. Kanske de som bestämmer kan lära sig av sina misstag nån gång och inte upprepa dem? LYSSNA på oss som bor här, VI som betalar ERA löner, VI som ser till att NI kan ha era fina hus och fina bilar. VI som ser till att NI kan komma ut i det fina vädret och få dopp i grytan på julafton (vilket de gamle på Furugården inte fick). Ni som bestämmer tycker att det ser så bra ut på papper, men titta i verkligheten också så kanske ni kommer att förstå hur det kommer se ut i framtiden.

  8. Gert Jonsson skriver:

    Jag har suttit i intagningsnämnd i 8 år för gymnasieskolan.
    Vi har historiskt haft höga söktal, 2006 var ett rekordår med 64% elever från Vaggeryds Kommun. Idag är vi nere på 40 % elever från Vaggeryds Kommun.
    Skolan fick högsta betyg av skolinspektionen 2005 och har erhållet flera utmärkelser. Betygsstatistiken historiskt har också varit tillfredsställande. Skolan Fenix erbjuder fantastiska möjligheter till lärande, från gymnasium till högskola på hemmaplan. Ett otroligt utbud av utbildningar på hemmaplan.
    Men det verkar aldrig gå att göra något bra på hemmaplan.
    Olyckskorpar som Linus med flera gör och har gjort var de kan för att sänka verksamheten.

    Mycket kortsiktigt är väl dessa ”herrar” idag glada och känner att dom har fått rätt.

    Men betydelsen över att gymnasial utbildning samt övrig högre utbildning på hemmaplan är betydande.
    Fenix kunskapscentrum är en strategisk satsning för kommunens utveckling.
    Men ska vi alla rymma kommunen likt Linus exempel så betyder kunskap på hemmaplan kanske inte så mycket.

    Totalt sett så skrivs det och uttalas det otroligt mycket dåligt om Vaggeryds Kommun. Framförallt på Skillingaryd Nu. Varför är det så himla roligt att skriva ner och sänka sin kommun med skitprat? Vem vinner på detta?
    Uppmaningen borde bli att känna stolthet över Vaggeryds kommun. Men gnällspikarna och dysterkvistarna och dom som vet vad andra inte vet har stakat ut framtiden.

  9. Göran Pettersson skriver:

    Kan det också bero på att både elever och föräldrar är trötta på hur skolan fungerar i kommunen

  10. Annie skriver:

    Det är väl självklart att ett samhälle måste utvecklas och hänga med in i framtiden. Vi måste ha en framtidstro och visioner för våra barn. En jättefin skola och nybygget är fantastiskt !!!!

    Däremot måste skolan se över utbildningarna, lärarna, innehållet och kvalitén. Många elever klarar inte och förstår inte PBI- metoden. Lyssna på eleverna! Många lärare är aldrig på plats och många lärare är inte avsedda för yrket, tyvärr!
    Gör om, Gör nytt så att Fenix Kunskapscenter blir en skola vi kan vara stolta över i Vaggeryds kommun.

  11. Gunnel Johansson skriver:

    Vem ska sköta de gamla på hemmet när få vill utbilda sig inom vården? Vi får nog ta in invandrare som värnar om de äldre. Ja det yngre gardet ska ut i vida världen men de ska bli mogna först åtminstonde bli röstberättigade.
    Linus en affärside. Starta ett tjänsteföretag med thaifolk som kan komma att hjälpa oss snart stapplande äldre. För det är så det kan bli i en framtid invandrare får ta hand om för svensken vill inte torka skit.

  12. Teresia K Scher skriver:

    Satsa på en stor estetisk linje med bra lärare nu när det finns fantastiska faciliteter till det….dans, musik, teater, ljud, ljus, media etc. Visserligen finns det på Per Brahe och de har en lång tradition av erfarenhet och kunskap. Men jag tror vi har många esteter i kommunen…..
    mvh Teresia

  13. Elev skriver:

    Felet med Fenix är dess lärare, och många väljer bort det för att alla säger Fenix inte är så farlig, det blir vad man gör det till. Alltså att skolan är slapp och man inte behöver göra så mycket. Det är felet med Fenix, och helt fel riktade resurser.

  14. SIS-supportern skriver:

    Håller med Gert, varför vara så negativa till allt? Vi har en fin kommun o låt oss hjälpas åt istället.

  15. michael skriver:

    Gert jonsson: Ser flera inlägg här som visar på ett stort missnöje från ungdomar angående utbildningar och statusen på lärarkåren på Fenix, vad gör ni åt det? stämmer det? Eller är detta också bara klagande? Ta och se om det inte finns något ni ansvariga kan göra lite bättre innan ni tycker att invånarna i kommunen ”gnäller”

  16. M skriver:

    Bra idé där Teresia, om Fenix nischar sig och blir riktigt bra på estetiska linjer kan vi t o m dra folk från Jkpg med omnejd. Vård/omsorg är ju oxå något som skulle vara till gagn för kommunen att satsa på, och varför inte t o m ha en utbildning på gymnasienivå där man inriktar sig på en ordentlig barnskötarutbildning, så att man inte behöver ytterligare 4 års högskoleutbildning för att ta hand om våra barn inom barnomsorgen/fritids.

  17. Anders skriver:

    Ett riktigt dåligt betyg till skolan. Förr åkte eleverna till Vmo eller Jkpg. Det var bra. Komma utanför kommungränserna är nyttigt och värdefullt.

  18. Leakim skriver:

    Jag håller också med om att Fenix ska satsa på något eget och inte följa andra skolors fotspår. När Fenix startade för femton år sedan var det ett nytänk som inte har bibehållits. Skolchefen då hade en vision om en attraktiv skola, och det fungerade ett tag. Han gick vidare efter att kommunledningen, då, bajsade på honom. Han skapade ett skolimperium, John Bauer Gymnasiet, som är en stor konkurrent till bl,a Fenix. Nu tar alla efter och lockar med en egen laptop till alla elever men inte förståt konceptet som efterapas. Som f.d elever skriver, gör om,gör rätt. Byt skoledning och bli genuina. Puss och kram.

  19. Vissa vet andra int skriver:

    Om någon ändå kunde lyssna någon gång, nä den ena värre en den andra har tagits in i ledande positioner och ingen anknytning till Vaggeryd. Vid försök att påtala att snacket förs på lokala butikerna i Vaggeryd & Skillingaryd så är det ingen som förstår utan snacket består.

    Ålderdomshem eller nytt kommunhus är det enda Fenix duger till och det nya fuskbygget 2an, ja det är bara att skyffla i sjön.

    Nä fy för rövslickarna och ryggdunkarna

  20. Anne skriver:

    Gör som man gjorde i Rinkeby för ett antal (!) år sedan, omvandla skolan till ett all-aktivitetshus på kvällar och helger, och låt för guds skull våra krativa UNGDOMAR vara med och planera. Satsa mer på de gymnasieprogram som kan leda till olika verksamheter och aktiviteter i ett sådant ”hus”. Öppna studiecirklar, cafékvällar med olika teman, LAN, musik-, dans- och teaterunderhållning, läxhjälp av äldre elever till yngre, bara fantasin sätter gränser. Tyvärr så har det ju förekommit i denna kommun att ungdomar har haft egna förslag på aktiviteter men att de nekats föreningsbidrag för att ”vi har ingen sådan aktivitetskultur i Vaggeryds kommun”. Pinsamt! Strax efter detta avslag ”drabbades” kommunen av ungdomsgäng som vandaliserade… En tillfällighet? Våga satsa på ungdomar någon gång. De ska få kosta, de ska få ta plats och de ska få synas. Och det i bra sammanhang!

  21. Oscar Smith-Oskarsson skriver:

    Problemet med beslutsfattare och genomdrivare i Vaggeryds kommun är att man satsar 110% till en början, när sedan (planet) har nått en perfekt höjd så stänger man av motorerna och tror att allt ska fungerar ändå. Som när Gert talar om 2005, självklart då fungerade motorerna men strax efter så stängdes de av.

  22. Götaforsbon skriver:

    Har haft två barn som gått på Fenix o de har verkligen trivts. Svårt att förstå kritiken. Men kallt är det på skolan. Sen är det givet att man måste blicka framåt o det är jag säker på att bun o skolledning gör. Sen undrar jag var marknadsföringen är för skolan, varför inte använda denna eminenta webbtidning lite mer. Tips till ledningen.

  23. Lars Seger skriver:

    Man kan konstatera att det är näst intill katastrof med det antal sökande som nu finns. Om vilka som gjort ”fel” eller vad man skall kalla det, så är det gjort i stor enighet. Det är så många viljor/önskemål som skall tillgodoses, tex ett Estetprogram. Men var hittar man de eleverna? Intresset måste väckas och utvecklas i grundskolan tillsammans med Kulturskolan! Detta är fullt möjligt om viljan finns att göra detta, kan de i Värnamo klara det så borde vi göra det med, då kanske man får sökande till ett Estetprogram! Att göra Fenix till ett allaktivitetshus tror jag inte på riktigt. Med tanke på hur UC sköts så bävar jag för hur det skall sluta. Ska man ha öppet ”på riktigt” kvällstid så behövs vaktmästeri osv, precis som på alla andra sådana lokaler. När jag pratar med mina barn som är i gymnasieåldern nu så får jag höra att: Jag vill träffa andra än de jag gått med i skolan innan. Det klara vi nog inte att påverka så mycket skulle jag tro! Vi kommer aldrig att kunna ha så här många program som vi har idag med det elevantal som är de närmaste åren, kanske dags att anpassa ”kostymen” till det elevantal vi har de närmaste åren?

  24. Oscar Smith-Oskarsson skriver:

    Till Götaforsbon
    Håller med många trivs och det här med webbtidning verkligen är kalas. Jag har själv föreslaget webbtidning, fenixTV, och integration i många andra ämnen på Fenix men under de fyra åren jag jobbat där har det inte funnits något stort intresse för det. Jag har lagt fram konkreta förslag men det är ingen som vill lyssna, alla bara bevakar sitt.

  25. fd elev skriver:

    Jag är en fd elev på Fenix och slutade för ett antal år sedan. Jag var väldigt nöjd med min utbildning när jag gick där men efter gymnasiet när jag träffat nya vänner från andra håll i landet så när vi har pratat om våra gymnasieår så har jag insett att vi hade det väldigt soft på Fenix. Kraven var låga och allt blev vad man gjorde av det. Jag gjorde så mycket man kunde utifrån ställda krav och fick bra avgångsbetyg. Mitt förslag är att man ska våga ställa högre krav på eleverna och sedan låta nuvarande elever vara med och utveckla fenix till en bättre skola. Politiker och tjänstemän kan tycka hur mycket som helst men det är eleverna som ger skolan det rykte man förtjänar (och därmed inte sagt om det är bra eller dåligt). Man borde också jobba mer mot kommunens högstadieelever och låta dem få vara med och önska hur deras drömgymnasieutbildning ser ut.

  26. MEX skriver:

    Jag håller med alla och alla ni har rätt förmodligen. Fenix behöver någonting unikt o det är grundläggande regel för all marknadsföring, att vara unik. För detta krävs kommunledning, personalen o framför allt elever som bör höras för att få fram det unika med Fenix. Vad jag vill säga är att kommunledningen bör se över personalen o hela verksamheten samt undersöka vad unga, nya potentiella elever efterfrågar. Idag finns någonting som heter ”ungdomskultur” och som måste igenkännas, utan ungdomarnas delaktighet kommer inte Fenix utvecklas. Alla måste sträva till gemensamma mål o det är inte fallet idag. Jag tycker att man självklart ska vara negativt samt som jag tycker att det finns lite positivt i Fenix verksamhet. Att lära sig av det ena eller det andra är viktigaste för framtiden.

    Fenix behöver inte en marknadsförare egentligen, kommunen har anställt en ”informatör/kommunikatör” med inriktning på marknadskommunikation för några månader sedan, låt henne sköta jobbet hon är anställd och betald för. Flera tjänster betyder inte mer kvalitet, det har ni sagt själva när ni pratar om lärare på Fenix. Hennes uppgifter är per definition att marknadsföra verksamheten i kommunen på olika nivåer o via olika kanaler där Fenix är självklart en del av verksamheten.

  27. Linus Persson skriver:

    En helt vild ide från mej som privatperson. Kanske man skulle vänta med tillbygget av till Skillingehus till det blir lågkonjunktur och billigare byggkostnad. Delar av socialförvaltningen eller kanske någon annan förvaltning kunde flytta till ett halvtomt Fenix så länge. Och när nästa lågkojunktur kommer är det läge att bygga till Skillingehus för då utökas behovet av utbildning

  28. Nalle puh skriver:

    Till alla politiker och personal inom skolan
    Jag har en son som börjar i gymnasiet nu i höst. I jönköping.
    Vaggeryds kommun kan inte ens ge barnen en grundläggande utbildning! Ni kan inte ens köpa kartböcker åt barnen! Enligt prognos så kommer var annan elev inte klara godkända betyg i år! Om ni har lyckats med att schabla bort nio år av våra barns liv och förbrukat varje uns av förtroende som fanns för skolan, varför i hv ska vi föräldrar tro att ni skulle lyckas bättre med dom tre år som är kvar när dom ska gå gymnasiet.
    Enda fördelen med skolan i vaggeryd är att våra barn inte behöver gå gymnasiet här, utan kan skaffa sig en riktig utbildning någon annan stans. För ni klarar uppenbarligen inte av det!

  29. Nalle puh skriver:

    Gert Jonsson
    Du skrev
    ”Totalt sett så skrivs det och uttalas det otroligt mycket dåligt om Vaggeryds Kommun. Framförallt på Skillingaryd Nu. Varför är det så himla roligt att skriva ner och sänka sin kommun med skitprat? Vem vinner på detta?

    Kanske vi kommuninvånare vinner på det? Förhoppningsvis så kanske dom styrande fattar gallopen till slut. Fast ni sitter väl i en skyddad verkstad och omger er med ryggdunkare??

  30. Matilda skriver:

    Skolan kan ju inte heller erbjuda särskilt mycket linjer. Det enda som finns är det mera ”teoretiska”. När jag valde program fanns det inte, och finns inte heller idag program som florist, bygg, fordon, media (tror inte det finns media på fenix?) med mera.
    Skolan känns tråkigt och det verkar inte finnas mycket att göra. Nej, då åker jag hellre fyra-fem mil till en skola där jag trivs bra och får den utbildning jag vill ha. Förstår ungdomarna som hellre satsar på att åka någon timme extra

  31. Före detta Fenix elev skriver:

    Felet med Fenix som jag ser det är att de satsar på för mycket saker. Nyss skulle de väl öppna ett fordonsprogram. Får jag fråga mig hur tusan detta skall gå till? Ni vill ha trettielva olika program o alla är halvdåliga eller halvbra. Det får man välja själv. Men satsa på några få och få dem bra innan ni börjar på nya. Sedan den här mentaliteten som vissa ledande verkar besitta. Ja men skolan är ju bra för vi har faktiskt varit där o mätt o datorerna är nya m.m.
    Har ni pratat med eleverna då? Nääää varför då? Sen bygger man nytt o tror det skall bli bättre. Så om jag bygger en ishockeyrink får jag automatiskt ett bra hockeylag. Verkar va så de tror det går till.
    Fråga eleverna vad de vill. Är faktiskt de som för vidare om skolan är bra eller ej. Inte hur den ser ut. Tror ni tappat fotfästet. O för guds skull ta in behöriga lärare. För som sagt jag blev lovad den ena kursen efter den andre och vi hade ej nån behörig lärare i detta som kunde undervisa. Egentligen borde man nästan dra kommunen inför domstol för falsk marknadsföring.

    Som sagt gör om, gör rätt

  32. före detta elev skriver:

    Hade jag haft möjlighet att välja gymnasium så hade jag absolut inte valt Fenix. Jag gick el-programmet och de hänger inte med i undervisningen då det gäller att öva på det praktiska. När vi blev utskickade på praktik fick vi låna verktygslådor med gamla verktyg som är väldigt omoderna. När man kom ut på praktik skrattade de när de fick syn på dem.

    Fenix satsar mkt mer på teoretiska program än på de praktiska, då bland annat naturprogrammet och samhällsprog. De får åka på resor och vi på de praktiska programmen får vara flera på en övning som man ska göra själv. Allt ska se bra utåt (man har råd med reklam på tv mm). Lärarna är slappa och försvinner under lektioner och det är svårt att få tag på dem när man behöver hjälp. Jag är inte alls förvånad att det ser ut så här. Vi hade dessutom mindre praktik än man skulle ha. På Bäckadalsgymnasiet får man dra kabel i ett rum och det känns mer seriöst att gå där då det är en yrkesskola.
    Hur kunde man satsa 50 miljoner på Fenix 2 när man inte ser över att alla program har de rätta förutsättningarna? Vi fick alltid höra att det inte fanns pengar!!!!!!!

    Besviken fenix elev

  33. Pinsamt skriver:

    Pinsamt helt enkelt.
    Jag går själv på Fenix just nu och ser främst två orsaker – den bland bland unga och vuxna i kommunen väl spridda uppfattningen om att Fenix skulle vara en dålig skola och kommunens beslutsfattare som alltför ofta verkar sitta instängda på ett kontor och fatta beslut utan någon som helst uppfattning om verkligheten på skolan.

    Utöver ovan ledde den senaste omorganisationen på skolan både till att skolan tappade stor lärarkompetens inom vissa områden och att det tagit tid för allt att börja rulla på i acceptabelt tempo igen. Självklart får man alltid räkna med en viss startsträcka efter en omorganisation men att möblera om på ett sådant sätt i personalen att kompetenta lärare säger upp sig i protest ser inte jag som OK.

    Slutligen tycker jag att man bör se över kompetensen hos personalstyrkan, både rena faktakunskaper och pedagogiska färdigheter. Självklart finns det många lärare på Fenix som gör ett utmärkt arbete och jag har för det mesta haft turen att undervisas av just dessa. Tyvärr finns det dock vissa som drar ner snittet avsevärt. Om skolan ska få tillbaka elever från kommunen tror jag att detta är en viktig sak att förändra.

  34. Göran Persson skriver:

    Jag har en idé (småländsk dialekt).
    Varför flyttar vi inte alla bara till Göteborg och rensar fisk?
    Ingen behöver utbildning och alla är lika!

  35. Elev på Fenix skriver:

    Hej! Jag går på Fenix och det är en bra skola!

  36. Förälder till elev som valt annan skola skriver:

    Att vi har politiker som skryter vitt och brett om våra skolor i kommunen, ofta med ”skygglappar” slår nu alltså tillbaka med full kraft.
    Jag har 2 barn som gått på Sörgårdsskolan och det har varit samma sak där.”Vår nya fina,toppmoderna,ekologiska skola” har nästan hela tiden dragits med dålig ordning i vissa klasser,ständiga lärarbyten, lösningen till elever som ville ha lite tyst under lektionerna var under en tid hörselskydd !!.
    Det har varit rena krismöten där både rektorer och Gert Jonsson deltagit så innerst inne vet ni problemen.Det hjälper inte med fina fasader,man måste fylla byggnaderna med ett bra innehåll och förutsättningar också.
    Det samma gäller naturligtvis Fenix.
    Hörde på radion att även friskolor haft rekordlite sökande,det är m.a.o traditionella gymnasieskolor med traditionell undervisning som är mest attraktivt för våra elever.Det må vara hur ”inne” och modernt som helst med lärarlösa lite ”flummiga” lektioner men uppebarligen har eleverna själva insett att detta inte är bästa undersvisningen.Bara lite synd att våra politiker inte själva lyckats komma till den slutsatsen.
    Låt nu detta bli en väckarklocka, istället för att klamra er fast vid något bara för att det är pinsamt att erkänna att ni kanske hade lite fel…..

  37. Anonym skriver:

    Varför kontrollerar man inte hur stora årskullarna är innan man drar i gång en sånt jättebygge? Det känns mer som det är en arena…Jag har 3 barn (1 har gått ut på Fenix, en går där nu och ett barn går på Bäckadahlsgymnasiet. Och jag måste säga att lärarna känns mer intresserade av eleven i Jönköping. När det gäller Fenix så verkar det som det bara satsas på de teoretiska programmen (jag har erfarenhet av teknikprogrammet och elprogrammet så jag har sett skillnaderna).

  38. Raymond Pettersson skriver:

    Jag har jobbat på Fenix sedan starten 1996 och trivs utmärkt. Fenix är en kreativ skola och en härlig arbetsplats och min bild är också att eleverna trivs riktigt bra. Genom våra internationella utbyten och goda samarbete med näringslivet så vill jag hävda att vi håller en god kvalitet. Statistiken visar också att eleverna klarar sina studier riktigt bra från Fenix jämfört med dem som valt att gå någon av gymnasierna i Jönköping. Betygen är bättre och fler får jobb. Välkommen till nya Fenixhuset på måndag den 28 kl 18.30. Då kommer vi ha en spännande internationell afton där våra elever står för programmet och vi gästas av elever från Polen, Frankrike och Italien. Vilken skola fixar sådana fantastiska möjligheter för sina elever?

  39. mycket nöjd före detta elev skriver:

    Jag tycker att man ska komma ihåg vilken tillgång Fenix har varit under
    de 15 år som elever runt om i denna kommun har utbildats där. Det är lätt att
    bara se det negativa när det bara är de personer som har dåliga saker
    att säga om utbildningen och lärarna på Fenix som gör sig hörda. Glöm inte
    alla de elever som utbildats på Fenix som är nöjda och stolta över sin utbildning.

    Jag tycker Fenix är en jättebra skola med mycket plats för utveckling trots
    att den ligger innanför kommunens gränser. Det finns många kompetenta lärare på
    Fenix som hjälper till med denna personliga utveckling som folk tror sig att man
    behöver gå i skola utanför kommunen för att få. Det pratas så mycket om utveckling
    men när Fenix verkligen satsar och vill göra något för eleverna så som att bygga en helt
    ny del till skolan där estetiska och som eleverna skulle säga ”roliga” saker kan

    utövas, då klagar vi på det också? Tänk om man istället skulle försöka inrikta sig på allt som är bra med Fenix? Allt arbete som personalen på Fenix lägger ner, hur många ungdomar som utbildats på denna skola och varit nöjda och vilken tillgång denna skola är till kommunen. garanterat skulle det bli mer fördelar än nackdelar då!

    Jag har fortsatt min utbildning via högskolan i Jönköping och när jag gjorde detta fanns det delar utav mina kurser som jag fann jättesvåra. Då vände jag mig till en utav mina gamla lärare på Fenix som då hjälpte mig utanför arbetstid. Det jag vill komma fram till är att på Fenix skapas det en jättefin personlig relation mellan lärare och elever och detta tycker jag är en jättebra tillgång till Vaggeryds kommun, frågan är på hur många
    andra gymnasieskolor en före detta elev hade kunnat få det stödet av en före detta

    Lärare? Jag tycker att vi ska se det som en tillgång att vi har möjlighet att ge

    våra ungdomar i kommunen de möjligheter och stöd som finns tillgängligt på Fenix
    istället för att försöka vända allt till något negativt.

    Glöm inte bort alla oss som är nöjda och stolta över att ha gått på Fenix
    bara för att det bara är de negativa människorna som gör sig hörda!

  40. Raymond Pettersson skriver:

    En kritik som finns i flera av inläggen är avsaknad av yrkestekniska lokaler. Dessa finns idag i det nya Fenix 2. Jättefina lokaler för trä, metall och svets. Genom att kulturskolan också finns i huset är det idag allt fler gymnasieelever som fortsätter att odla sitt intresse för musik, dans eller bild. Visst kan det finnas saker att klaga på men vilken skola är felfri? Du som är kritisk kom hit och prata med oss. Vi är lyhörda för dina synpunkter! Våga också stå för dina inlägg. Det är lite lättare att prata med riktiga människor än med pseudonymer. Om du är mån om att dina skattemedel används på ett klokt sätt var då rädd om denna fantastiska skola och sprid inte ut lösa rykten utan grund. Tyvärr så finns det många sådana inlägg i denna spalt.

  41. Fenix Elev skriver:

    Sluta beklaga om varför bara 50 elever har valt Fenix, den blir ju sämre och sämre för varje år.
    Och att bygga en ny skola gör det inte heller bättre, slösa onödiga pengar på något som inte ens vart nödvändigt.
    Fenix kanske var bättre förr det vet jag inte, men nu det är nu tid det handlar om.
    De flesta väljer Fenix pga att man inte orka pendla upp till Jönköping.
    Men så är det ju så att Fenix har inte alla de linjerna man vill gå på heller.
    Klandra inte eleverna för dem inte väljer ett gymnasium i komunen

  42. Gunnel Johansson skriver:

    Jag tror om ungdomarna från Vgd kommun studerar på Fenix dessa gymnasieår, lär känna vilka ungdomar som bor här. Det blir en vi känsla för kommunen. Sen flyger man ut studerar, reser eller arbetar och tycker att det blir kul att fira alla jubeleum framåt i tiden. I större städer får man inte den känslan tror jag.

  43. Simon skriver:

    Det står mycket skit om Fenix i det här kommentatorsfältet, och som före detta elev vill jag väga upp det med lite hyllningar till vår fina skola!
    Jag gick på samhällsprogrammet, och mina tre år på Fenix var de bästa under min skolgång. Att skolan är liten gör att man får bättre kontakt med lärarna. Jag gillar konceptet att man har långa och få lektioner istället för många och korta, det gör att man hinner med mer än att bara lyssna på lärarens föreläsningar. Att man sedan också får möjligheter att göra utbyten med andra länder och får se andra kulturer är grädde på moset.
    Nu läser jag på högskolan (till lärare, något jag blev inspirerad till på Fenix) och jag tycker att jag har stora fördelar av att vara van vid att arbeta självständigt.

  44. Fenix Elev skriver:

    Gunnel; Den känslan får man mer än här kan jag säga.
    Här känner alla, alla men apan känner ingen.
    Skitsnacken som finns runt om, liksom man vet nästan vilka alla är oavsett vart man bor.
    Jag bor i Skillingaryd och jag kan ju säga det att de flesta Vaggerydsborna vet vem jag är ect..
    Så det finns inget ”vi” är i kommunen.
    En gammal fejd bland Vaggeryd och Skillingarydsbon (ja, bland de äldre)som tycks fortsätta i några år till, gör att Vaggeryd och Skillingaryd aldrig kommer bli ett ”vi”.

    Och att en del sitter och skriver hur bra Fenix är, det är ju för att ni gick på den innan oss som börjar nu.
    Varför väljer då inte eleverna Fenix? Om det är så ”bra”.
    Jag hade aldrig valt Fenix för 5 öre, men jag var tvungen för pendlingen skulle jag aldrig orka och jag ångrar mitt val något enormt idag.

  45. pesa-piga skriver:

    Jag gick 3 år på estetiskt program på pestet i Jkpg. 3 underbara år med mycket bra undervisning. Det var erkända regissörer från hela landet som undervisade, danslärare från balett-akademin med många års erfarenhet, musiklärare som spelat med de mest professionella artisterna vi har i Sverige. Detta kommer Vaggeryd aldrig kunna nå upp till. Är det någon skola som man ska läsa en estestisk linje på så är det peset!
    Och särskilt nu när SMOT-huset utvecklats kommer samarbetet bli större än när jag gick. Vad ska Vaggeryd komma med då? Kanske ett studiebesök på Skillingarydsrevyn? Nä, är man en sann estet vill man känna stadspulsen, de olika caféerna och kunna sticka ut med sin unika stil.
    Hur skulle detta lilla samhälle kunna ta en sån sak som att se fem ungdomar med lila och rosa spretigt hår, nitar och läder mm hänga i centrum (förlåt ”framme”) i Vaggeryd på håltimmarna, när inte ens ”vanligt” folk kan få se ut och göra det man själv vill utan att det ska bli skitsnack, anklagelser och osanningar sprides i bygden?
    Nä, ni som sitter där och beslutar om vart våra pengar ska gå , satsa på maten i skolorna istället så våra barn kan få näringsrik kost och en bra grund att stå på. Denna äckliga ”cock-and-chill” som serveras idag äter ju inte ens personalen. En kokt torsk ska inte vara grå, den ska vara vit och köttbullar ska smaka kött, inte gummi. Vad var det för fel på mat-tanten som fanns där när jag var liten och som lagade ”riktig” mat? För att mörka detta hälso-problem tar ni istället till en annan metod, nämligen att förbjuda barnen att ha med sig ett kex och lite saft på veckans utflykt. Vatten och frukt är det som gäller. Är det där barnen ska få energin ifrån för att orka med de långa dagarna i skolan och på dagis? Ser ni en poäng i det jag skriver?

  46. Matilda skriver:

    jag skulle aldrig någonsin i hela mitt liv viljat gå på Fenix. Det var som någon annan sa: Alla känner alla och det är skitsnack. Det var ren lycka för mig att sluta grundskolan och få byta skola då skolorna i kommunen är ren skit. Tanken på att jag skulle behöva gå på Fenix hade jag vägrat och hade nog försökt flytta för att få möjlighet att gå i en annan skola. Men tack och lov ligger Jönköping i närheten och jag kom in på en skola där. Och det var ren lycka att få komma bort från denna kommun med dåliga skolor

  47. Fenixelev skriver:

    Det är riktigt lätt att sitta i ledningen och säga att allt är frid och fröjd. Men som elev får man ett helt annat intryck, de största problemet för mig är att den pedagogiska standarden är så låg. Man börjar så klart ifrågasätta Fenix när att man får förklarat för sig av lärare att det inte spelar någon roll vad man gör på lektionen för de får minsann sina pengar vid dagens slut. Sämst är att 3 av 10 lärare på Fenix faktiskt vill undervisa och tycker det är roligt vilket gör att vi elever får det lättare att lära sig när det i själva verket borde vara 10 av 10.

    Detta är något som förmedlas till medmänniskor så jag ser inga konstigheter med att grundskoleelever väljer bort skolan. Något jag dock tycker är tråkigt är att det som utstrålas från undervisningen är något som man gärna avfärdar vilket gör mig ännu mer förvirrad när ”ledningen” för skolan säger att skolan har massa priser och utmärkelser men inget av det spelar ju någon roll när man som fenixelev tar studenten med en utbildning som KÄNNS mindre värd än en utbildning som man kunde ha fått på en annan skola.

  48. Fenixelev skriver:

    Jag är glad, jag gillar Fenix. Lärarna är bra tycker iaf jag. Det enda dåliga med vår skola är potatisen och kylan o att det inte finns en gång från gamla Fenix till Fenix2, dålig planering. Att skolan skulle vara dålig stämmer inte alls, mina kompisar tycker också om den :)

  49. Birgitta skriver:

    Jag är en mamma till 2 grabbar som gått på Fenix men båda hoppade av för att dom tyckte att det fanns ingen kompetens från lärare.Den ene började på Gymnasium i Jkpg vilket resulterade i att han fick mycket bra betyg och väldigt kompetenta lärare i dom flesta ämnen. Han utvecklades vilket han upplevde i Vaggeryd att han absolut inte gjorde och han ger inte andra några bra rekommendationer om vårt gymnasium Fenix. Idag jobbar han och bor utomlands och det har han Jkpg och sig själv att tacka för.

  50. Förälder skriver:

    Det är lite märkligt att det kan skilja så mycket i tankar om skolan. Vi har haft två barn på Fenix och båda har trivts ypperligt på skolan. Sedan finns det inte oväntat synpunkter om att några lärare inte håller måttet men så var det även på vår tid när vi gick på gymnasiet.
    Fenix kan säkert bli bättre och det är ju bra med konkreta förslag. Har några: förbättra Fenix hemsida så att vi föräldrar får se vad som händer där, lägg ut epostadresser till lärare så vi kan komma med synpunkter, lyssna mer på eleverna, se till att eleverna blir mer aktiva utåt – varför inte på Skillingaryd Nu som vi vet att eleverna OCH föräldrarna läser (det kan säkert locka niondeklassarna), reklam i TV ger inget utan satsa där niorna läser/ser, försök integrera nian och åk 1 på gymnasiet genom någon form av fadderverksamhet eller liknande. Finns säkert mycket mer.

  51. Helena skriver:

    Håller med om att det är märkligt att det kan skilja så mycket i tankar om skolan. Jag vet att många elever är jättenöjda med sin utbildning de fått på Fenix. Detta märks när man börjar på högskolan då de har mycket lättare än sina kurskamrater. Självklart finns det någon lärare man inte tycker är kanonbra men det finns många bra med bra kompetens. Det är flera som börjat i Jönköping som absolut inte varit nöjda utan bytt till Fenix och trivs utmärkt. Det finns till och med de som pendlar från Värnamo och Jönköping för att plugga i Vaggeryd, alltså måste det ju vara en okej och bra skola.

  52. Elisabeth Johansson skriver:

    Gräset inte är grönare på andra sidan eller gymnasier i Värnamo eller Jönköping inte är all s bättre än denna i vaggeryd – det är bara människans längtan efter något som inte är ”hemma” som gör det annorlunda.
    Jag har bott i Vaggeryd bara lite över 3 år, tidigare har jag bott i Värnamo över 20 år. Men det är inte det som jag vill skriva om, det handlar om hur vi ser på de tillgångar och resurser som finns i vår närhet.
    Jag kan förstå att ungdomarna är uttråkade och så fort de får chansen så drar de i väg… men vart??? Är det mer spännande på andra ställen? Svaret är jag – för stunden men det finns också många ”men”.
    Jag har själv i min ungdom pendlat i flera år och jag vet hur mycket tid och energi går det åt att ha skolan längre bort. På vinter försenade tåg och buss, begränsningar i valet av fritidssyselsättningar, på sommaren vill man helst inte sitta i en varm buss eller tåg. Och all den tid som pendlande tar plus stora begränsningar(tiden räcker inte till tåget eller buss går vid en vis tid etc) – men det är också hela samhällets sätt att se på sin egen kommun, på dess värde. Varför skulle det vara finare att läsa i Värnamo? Är det finare att födas i Stockhom då? Det är inte det vart vi studerar utan vad och po vilka promisser. Man kallade det tidigare för lokalt patriotism – idag finns inte ordet bland de 100 vanligaste. Vi måste vara rädd om det vi har – ungdomar, barn, äldre men även vara rädda om all verksamhet som finns på orten – butiker, banker, biblioteket mm. Allt detta försvinner om vi ska uträtta allt på andra ställen – kom inte och gnäll sen att här finns ingenting, det kommer inte finnas om ingen tar del av det som finns. Gräset inte är grönare på andra ställen. Jag lovar.

  53. Mona Plantin skriver:

    Det var många föräldrar som sa till mig att de skulle aldrig tillåta att deras barn skulle gå på Fenix. De sa att det enda eleverna fick göra var egenarbete och väldigt dålig uppföljning av eleverna.

    De sa att många av de som skulle hålla i undervisningen saknade behörighet för ämnet. De saknades kommunikation mellan hem och skola, föräldrar blev inte kontaktade om att eleven kanske inte skulle uppnå alla mål. När de väl blev kontaktade så var de så när på försent att åtgärda det som behövdes för att eleven skulle få betyg för att kunna fortsätta till Högskola.

    Det var många elever som klagade över att lärare slarvat bort deras arbeten de skickat eller att de sa att de inte fått in några arbeten från eleven, även om både elev och förälder visste att eleven skickat in sina arbeten och gjort dessa. De sa då att eleven måste göra om arbetena?

    Självklart förstår jag att både elever och föräldrar blir upprörda över detta, men det finns ryggradslösa lärare som inte kan stå för sina misstag och dessvärre är det dessa som ska stå och lära ut till våra ungdomar! Detta finner jag väldigt frustrerande. Det är dessa lärare som ofta favoriserar elever och de måste alltid finnas någon hackkyckling. Men ofta beror det nog på att de elever som blir utsatta för detta, är personer med egna åsikter och som vågar stå för vad de tycker och tänker, de är starka och modiga och det får dessa lärare att kännas sig i fråga satta deras kompetens.

    De här lärarna är tror att elever och föräldrar inte till slut ser igenom den fina och duktiga fasaden de försöker visa upp. Nä, det är synd att dessa lärare förstör för de som verkligen är jättebra. Det är många med mig som vet vilka dessa lärare är. Så att det blir mindre sökande till Fenix är inte konstigt det finns alltid en ORSAK.

    Önskar jag lyssnat på dessa föräldrar som varnade mig, men man vill ju inte döma för än motsatsen är bevisad. Det är alltid eleverna som förlorar för att de utsätts för lärare som är Översittare och inte kan medge att de har fel. Nej, ingen elev ska behöva bli behandlad på detta vis. Skulle vara bra om rektorerna stod för vad de säger och lovar, men det är inget att räkna med.
    Besviken Förälder.

  54. Marlene Plantin skriver:

    Hej
    Ja det är upprörande! kan bara hålla med vad du säger.
    Detta är helt solklart en dumförklaring av elever och deras föräldrar. Rektorer som inte stöttar elever och föräldrar. Ber man om hjälp så SKA man få det……. Men det har tyvärr inte många av eleverna eller deras föräldrar fått.

  55. fd NV-elev skriver:

    Oj, vilket engagemang… det är ju iaf positivt!
    Tyckte Fenix som ställe var OK när jag gick där, men det var ett bra tag sen… utbildningen var dock sådär med facit i hand. Mina kursare på högskolan som kom från andra skolor kunde oftast betydligt mer, trots att jag hade högre betyg, men det kanske bara gäller mig?? INTE!
    Det är helt fantastiskt att man satsar 50 millar på att tex utrusta maskinhall för IP och lokal för estetiska programmet och sen visar det sig att programmen inte har några sökanden och blir inte av…??!? Huh? Politikerna och Fenixledningen borde stå till svars. Detta är ett praktfiasko betalat av kommuninvånarna och jag har full förståelse för om de är upprörda. Hoppas ni har vett att använda lokalerna till något som en majoritet av invånarna kan ha glädje av. Ni får säga vad ni vill. I en större kommun hade ni åkt ut med huvudet före (å andra sidan hade Fenix 2 aldrig byggts i en kommun med kompetenta politiker). Det gick prestige i det hela och man glömde bort en liten detalj om BEHOVET… det skulle bara byggas, varken det behövdes eller inte. Men vi har en vision… eh, mmm ofta!

    Att släta över detta med en dag om internationalisering är patetiskt. De elever som lockas av detta har för länge sen börjar drömma om att lämna en insnöad håla som Vaggeryd/Skillingaryd och kommer inte ändra sina planer pga av att ev. ha chansen att bli medlottad på någon enveckasresa under 3 år… Lite självkritik kanske vore på sin plats? Att ha mailkontakt med utlandet behöver man inte gå på Fenix för… och Skype är gratis ;)
    Heja 9:orna! Se er om! Världen är större än Vaggeryd. Bara genom att gå gymnasiet i en annan stad och träffa nytt folk lär ni er mer nyttigt än på alla lektioner i hela gymnasiet! (ämnena får ni ändå läsa in på nätet för att böckerna suger och lärarna, med enstaka undantag, inte själva förstår vad det står i dem) Och ang. internationalisering, så kan ni på PB och ED läsa ett helt år utomlands om ni är lite på hugget!
    Vill Fenix vara med i matchen är det dags att vakna och börja leverera istället för att snöa in sig ännu mer!

    Hej hopp, galopp! ;)

Posta en kommentar

Loading Facebook Comments ...
Relaterade nyheter

Nu byter vi till nya sidor

10:11 | Framåt lunchtid måndag räknar vi med att göra en flytt till våra nya tidning som framför allt är mobilanpassad…. Läs mer

(S) vill ha avfallssamverkan

10:27 | Räkna med politisk strid ända upp i kommunfullmäktige om den framtida avfallshanteringen. – Vi är för samverkan med… Läs mer

Planerar för ny station i Värnamo

08:54 | Om den nya höghastighetsbanan Europabanan kommer passera Värnamo så är det inte säkert att det blir någon station… Läs mer

Mordmisstänkta är släppta

18:47 | De två män som varit anhållna och misstänkta för brottet mord/dråp i Kärda har släppts av jouråklagaren. Beslutet om att… Läs mer

TV: Årets företagare hyllades

15:21 | I samband med Waggerydsdagen hyllades ägarna till Styrkonstruktion Småland AB i Vaggeryd.

Tony vann på Bäckalyckan

14:06 | Det har varit tipspromenad med IOGT-NTO på Bäckalyckan i Vaggeryd.

TV: Utställning med miniatyrhästar

11:55 | I går lördag var det premiär med en riksutställning för Svenska Miniatyrhästföreningen och platsen var hos Vaggeryd-Skillingaryds Ridklubb… Läs mer

Isa vann slaget om publiken

10:41 | Linda Bengtzing utsågs till det stora affischnamnet inför Waggerydsdagen 2015. Men det var inte hon som vann slaget… Läs mer

Mordmisstänkta är 20 och 40 år

09:17 | De två män som är anhållna misstänkta för gårdagens mord i Kärda är födda på 1970-talet och 1990-talet… Läs mer

Firade 40 år sedan skolan slutade

07:03 | 59:orna i Skillingaryd har haft sin tredje skolträff och ett 30-tal av eleverna var på plats.

Brobygget över Hjortsjön inleds…

00:52 | Om man ska tro en skylt som en av våra läsare skickat är det dags att bygga bron över… Läs mer

Lisbeth utsågs till årets Vaggerydsprofil

22:51 | Lisbeth Carlsson utsågs till årets Vaggerydsprofil av  Vänskapsklubben i Vaggeryd.

Västkust mellan Morups Tånge och Stensjöstrand i Halland

21:52 | Vår natur-och kulturkrönikör Dan Damberg har besökt Västkusten.

TV: Linda – dragplåster på Waggerydsdagen

19:30 | Schlagersångerksan Linda Bengtzing var det stora dragplåstret vid Waggerydsdagen i dag. En tusenhövdad publik hade samlats Framme för… Läs mer

Många nyheter i helgen

11:51 | Den här helgen kommer vi bland annat att berätta om skolträff för 59:or, hundträff, miniatyrhästar, Waggerydsdagen plus berätta… Läs mer

50-årig man mördad i Kärda

11:38 | En man i 50-årsåldern är påträffad död i Kärda strax väster om Värnamo. Förundersökning om mord eller dråp är… Läs mer

Välkommen EVI Industries

06:03 | I dag får vi säga välkommen till vårt sjunde industriföretag som fast annonsör i vår tidning. Det är… Läs mer

Räddningstjänsten på utryckning

19:07 | Räddningstjänsten i Skillingaryd är på väg till Hotell Småland i Klevshult för ett automatiskt brandlarm. Dessbättre var det… Läs mer

40 år sedan första Waggerydsdagen

17:13 | I bland händer det att goda ideér kläcks i nödens stund. Som Waggerydsdagen som i år fyller 40… Läs mer

Fortfarande många viltolyckor i länet

16:13 | Under  veckorna 31–34 inträffade det i Jönköpings län  cirka 210 viltolyckor där eftersöksjägare från Nationella Viltolycksrådet, NVR, fått… Läs mer

Många kom till opinionsmöte

15:23 | Så mycket nytt framkom inte vid opinionsmötet i Klevshult. Men uppslutningen visar  att landsbygdsupproret för att rädda landsbygdsskolorna… Läs mer

(C)-motstånd mot Fåglabäcksatsning

13:25 | Tanken på en kommunal satsning på att uppföra sju småhus på Fåglabäcksområdet för att få fart på byggandet… Läs mer

Miljö- och bygg beviljade bygglov

12:47 | Vid augustisammanträdet har miljö- och byggnämnden tagit beslut i ett antal byggärenden.

Bedrägeriförsök i miljonklassen

09:27 | Köparen av ett företag i Vaggeryds kommun är anmäld för försök till grovt bedrägeri i miljonklassen.

Kyrkligt bidrag till Tofteryds kyrka

09:18 | Som vi tidigare berättat kommer Tofteryds kyrka att få ett nytt värmesystem. Nu är det klart att Skillingaryds… Läs mer

Det händer i helgen

09:15 | Den här helgen är det en rad aktiviteter som Waggerydsdagen, internationell fest, utställning av miniatyrhästar och allsång. Kika… Läs mer

Skickades hem från akuten med hjärnblödning

08:52 | En ung kvinna skickades hem från sjukhuset i Värnamo med medicin mot kramper. Men sjukhusets läkare hade missbedömt… Läs mer

Ledigt jobb som säljare

20:57 | Nevotex i Nässjö söker via Codeq säljare till möbelbranschen. Läs mer på vår jobbsida.

Lena Landin vann med sina lommar

20:00 | Skillingaryds Fotoklubb har i kväll presenterat årets tredje tävling i färgdia.

Fem lediga tjänster hos IKV Tools

18:33 | IKV Tools i Forsheda har inte mindre än fem lediga tjänster. Läs mer på vår jobbsida.