Trots allt finns fortfarande chansen att tågen i framtiden ska stanna i Bratteborg. Kommunstyrelsen i Vaggeryds kommun beslöt nämligen att skicka en skrivelse till länstrafiken om ett tågstopp i Bratteborg.
Frågan kom upp till behandling i kommunstyrelsen när man dryftade ett medborgarförslag om att bygga busshållplatser utmed E4. Förslagets intention var att motorvägen därmed skulle bli en snabblinje vilket skulle bana väg för att tågen återigen ska stanna i Byarum, Bratteborg och Ekeryd.
Medborgarförslaget avslogs men kommunstyrelsen beslöt att skriva till länstrafiken för att begära att Bratteborg får tillbaka sin station.
– Hade kommunen från första början samlats sig kring ett tågstopp i Bratteborg kunde kanske stationen där ha räddats, säger kommunalrådet Berry Lilja.
– När länstrafikens styrelse avgjorde frågan anmälde jag avvikande mening vilket togs till protokollet. Men Vaggeryds kommun har inte haft avvikande mening från majoriteten i den här frågan.
Den stora frågan är förstås om det finns någon som helst chans för stationen i Bratteborg.
– Det vill jag inte uttala mig om, säger Lilja.
Ja bratteborg går det bra attt stanna i men de andra ställena går det inte att stanna på! De som bestämmer om tågen och tider kan ju lägga ner för vett har de inte.
Det var den tidigare majoritetens klara besked att inte ge upp Byarum, Bratteborg och Ekeryd som tågstationer med tågstopp. För Berrys del så har han hela tiden haft möjligheten att föra frågan framåt i både arbetsutskottet, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Men varken han eller hans partikamrater har haft annan uppfattning än den majoriteten hade. Berry har i de flesta fall när det gällt länstrafikfrågor anmält jäv och då slipper man redovisa sin uppfattning. Men nu i efterhand går det bra att vara kaxig. Nu är det upp till den styrande minoriteten C och S att visa handlingskraft och åter införa tågstoppen på alla tre stationerna. För inte tänker väl C överge landsbygden.
Låt tågen stanna i Bratteborg och Ekeryd! Vad man nu gjort är att man sparar in 2 minuter i tidtabellen (detta känns som ett hån. Tanken är väl i framtiden att ”tjäna” in 10 min på sträckan….vilka resenärer är det som har så bråttom.
De passagerare som man verkar måna om tycks vara högskolestudenter, men även de hinner till skolan då gymnasieeleverna hinner till kl 8. Arbetspendlare kan ju ta bussen till Jönköping som nästan går vid samma tidpunkt så slipper dom alla stoppen. Bussen går kl 6,45 är i Jönköping kl 7,30, tåget går kl 6,48 är i Jönköping kl 7,30 (då kunde väl tåget ändå få fortsätta att stanna och att man är framme några minuter senare)
Vi som bor på landsbygden har inte några andra alternativ om man inte har körkort. Har en son som går på gymnasiet i Jönköping, och det blir väldigt långa dagar för honom om vi som föräldrar inte kan lösa att han kommer hem. Vissa dagar slutar han vid kl 13-14, men kan inte komma hem förräns tidigast kl 16,30. Det blir många timmars onödig väntan…och tåget det går precis som vanligt, och man kan inte stanna!! Levande landsbyggd?