När järnvägshållplatserna i Ekeryd och Bratteborg avvecklades ersattes de med en bussförbindelse med Nylund på gamla E4 . Det satsningen har verkligen inte blivit någon succe.
Bussarna har gått från Ekeryd via Bratteborg ut till hållplatsen söder om Nylund på gamla E4. En sträcka på cirka fem kilometer. Där har resenärerna har kunnat byta till en buss på linje 133 som går direkt till Jönköping.
– Vi kan konstaterade att förbindelsen har tyvärr varit dåligt utnyttjad. Resandet har varit väldigt lågt, säger kommunalrådet Berry Lilja (S).
– Ibland har det varit en enda resenär, ibland inte någon.
Avsikten var att försöka göra något för befolkningen i bygden når tågstoppen försvann. Projektpengar avsattes men visade sig vara dåligt investerade.
Berry Lilja aviserar dock fortsatt satsning på den är bussförbindelsen men med ny tidtabell.
Varför kom det inte fler resenärer,när det sattes in extra buss. Är det så att det var fel tid eller är det för få resande helt enkelt och det har länstrafiken med sina tåg insett och därför drar de in. Detta har kostat många skattepengar och det är synd att man inte har åtminstone mobiliserat sig där och utnyttjat bussen. Nu blir det bara: jaha vad vad det vi sa klaga går men när man får en chans så tar man inte den.
Kanske ska kommunen satsa på jourhavande kommunikation i Vgd:s kommun så att vem som helst vid vissa tillfällen kan utnyttja den som bor långt ifrån tåg och busshållsplats. Undra vad det kan kosta? Skulle vara intressant.
Nu vet jag inte vilken tur det var så dåligt med resande. Men jag har en son som åker med bussen kl 7 från Ekeryd för att hoppa på tåget i Månsarp (och man kan ju undra varför de kommer med en stor buss, men det kanske är samma pris – när det är oftast är 5-6 personer). Sen måste ju ändå tåget vänta i Månsarp – vore det inte bättre att tåget stannar där det vill hoppa på/av resenärer som det var innan. . När det gäller bussen hem på em så undrar man om de kontrollerat när de flesta gymnasieelever slutar. Det finns inget alternativ för oss som bor på landet. Han slutar oftast vid kl 14 och bussen till Ekeryd kommer vid kl 16,50. Alltså får man pussla väldigt mycket med tider för att han ska kunna komma hem lite tidigare. Annars blir det väldigt många timmar att vänta i veckan. Varför kontrollerar man inte när de flesta vill åka. Har påtalat detta för både kommun och JLT. Låt tågen stanna som det var tidigare!
Det här är verkligen en absurd situation som uppstått.
Det kan inte vara rimligt att låta tåget åka förbi stationer och samtidigt ha en buss som ska plocka upp de som inte kan stiga på tåget – för att köra till närmaste busshållplats.
Detta är varken ekonomiskt eller miljömässigt försvarbart.
Det borde Berry Lilja (s), som sitter i länstrafikens styrelse och som kommer att fortsätta i den nya styrelsen – förstå och försöka åtgärda.
Vad gjorde du Berry i länstrafikens styrelse för att förhindra detta beslut?
Vad gör du Berry Lilja som kommunalråd i Vaggeryds kommun för att få en ändring till stånd och få tillbaka tågstoppen?
Det borde även Gunnel Johansson (c) fundera över – dvs beslutet i länstrafiken. Det är din partikamrat, Karl Erik Andersson i Vetlanda, ordförande i länstrafiken, som i styrelsen beslutat om att stänga landsbygdsstationer för att tätorternas kommunikationer ska vara snabbare till Jönköping. Tala med honom – Gunnel – eller vad har du för ekonomiska eller miljömässiga synpunkter på denna indragning av järnvägsstationer i vår kommun??
Christer Holmgren (m)
Var det ett sk alliansbeslut som inte blev så lyckat. Att kolla med en enkät om vilka resenärer och tider antar jag att det gjorts annars är det bara en gissning man fixat bussen till. Det vet Christer han var ju med i alliansen förra perioden när det var aktuellt.
Förmodligen var det fler staioner som fick stryka på foten i länet och inte bara i norra delen.
Snacka om att vi blir överkörda. Politikerna skiter i oss kommuninvånare. Dom gör som dom stora pojkarna säger.
Har man verkligen varit tydlig med att informera om de här extra bussarna?????
Det var ju så att Länstrafiken ville sluta stanna för det var ju sååååå jobbigt för de resande att behöva stanna på”alla” småstationer.
Varför ska vi då som bor härute acceptera att få en krångligare väg till jobbet, först en buss för att få åka med en annan buss!! Man tröttnar för mindre och tar bilen istället om man har den möjligheten. Fattar inte Berry Lilja detta!!??
Vi vill också ha en bra fungerande färdväg OCH restid till jobbet, vi ska ju göra det 5 ggr/vecka tor, varför ska vi tolerera sämre villkor?