Under stor spänning presenterades på torsdagskvällen i Skillingaryd kommunens nya turistsatsning Guldkorn.
Efter 40 år kan Vaggeryds kommun därmed för första gången sätta trevliga, välgjorda och modernt formgivna broschyrer i händerna på besökande turister.
Presentation föregick av mangel i nämndrummet på Skillingehus för ett 70-tal personer innan det var dags att lätta på förlåten.
Kommunalrådet Berry Lilja var mycket nöjd med vad projektgruppen bestående av Louise Skålberg, Emelie Danielsson och Karin Henriksson vaskat fram under enhetschef Stig-Göran Hultsbos befäl.
Länge levde ledande politiker i förvissning om att Vaggeryds kommun inte har något att visa upp för gästande turister. Så småningom kom turistbyråverksamhet igång men någon riktigt bra material har man inte haft på senare år, bort sett från det sedvanliga, centralt distribuerade Smålands-materialet.
– Ett fantatiskt jobb av arbetsgruppen, vi kan vara stolta över att vi har så mycket att visa upp, betygsatte Berry Lilja.
Arbetsgruppen såg tillbaka med glädje på en intensiv arbetsperiod.
– Det har varit mycket övertid, mycket spring men också ett fantatiskt roligt teamwork. Vi är jättestolta över resultatet, sammanfattade Louise Skålberg.
Den nya turistbroschyren består egentligen av åtta olika broschyrer med information kring lika många teman: Barn & familjekul, Hälsa & välbefinnande, Konst& hantverk, Kultur&sevärdheter, Natur&friluftsliv, Sport&motion, Shopping&service samt Äventyr&adrenalinkickar.
Men även solen har sina fläckar. Ulla Hansson i Pålskog och Bertil Gunnarsson i Gölgås efterlyste översatt material. Bertil har till exempel 85 procent utländska gäster till sin stugby. Annars är turisterna i Vaggeryds kommun till 85 procent svenskar.
Översättningar på gång men några översatta broschyrer kommer inte att finns i turistbyrån när den öppnar den 13 juni. Det går dock att göra översättningar via internet.