På onsdagen kom elbilen till Skillingaryd.
Då fick kommunen besök av Gröna Bilister, en nationell förening med ändamål att verka för en miljöanpassad utveckling av vägtransporterna. Gröna Bilister genomför en elbilsturné från Ystad till Haparanda och på denna resa stannade man bland annat till i Skillingaryd.
Först att ta plats bakom ratten för en provkörning, efter att elbilen tankats från ett hål väggen vid entrén vid kommunkontret, var kommunalrådet Berry Lilja. Med chefen vid spakarna gled bilen, en Citroén, spöklikt, nästan overkligt tyst iväg ut på Bangårdsgatan.
– Framför allt blev jag imponerad av acceleration. Det var ingen svårighet att komma upp i 110 km. Sedan blev det en tur på motorvägen och den klarade motorvägstempot överraskande bra, berättade Lilja som konstaterade att även väghållningen var god genom rondellen vid Skillingaryds södra trafikplats.
Nästa man, förlåt kvinna bakom spakarna var det andra kommunalrådet, Ing-Marie Paulsson (M). Till vardags kör hon en Saab 9-5. Ing-Marie tog oss med på en tur genom Skillingaryds centrala delar. Visst går bilen tyst. Endast vindbrus och vägbrus bryter tystnaden.
Ing-Marie Paulsson menade att intrycken var uppmuntrade.
– En mycket smidig och tystgående bil, tyckte hon.
– Det är en intressant utveckling som pågår, för här i vår kommun kan vi inte vara utan bilen. Dessutom jobbar vi mycket med ljud och buller och i det sammanhanget spelar elbilen en viktig roll.
Elbilens stora handikapp är aktionsradien. Representanterna från Gröna Bilister beräknar den till cirka 15 mil per laddning.
– Jag har bara gjort goda erfarenheter under den här turnén. Jag skulle beskriva intrycken som uppmuntrande, kommenterade Per Östborn från Gröna Bilister.
Ulf Abrahamsson © var inte lika imponerad. Han menar att den Audi han kör till vardags är miljövänligare än elbilen.
– Det beror på varifrån elen kommer. När tyskarna dessutom avvecklar kärnkraften, vilket jag i och för sig tycker är bra, kommer andelen smutsig el att bli ännu högre, säger han.
Ulf Abrahamsson menar att kommunala elbilssatsningar är ett spel för gallerierna och för att blidka dåliga miljösamveten.
De argumentet svalde dock inte motsidan. Där pekar man på att vi här i landet levererar företrädesvis grön el. Om exempelvis energibolaget köpte in elbilar och hyrde ut dem till kommunens hemtjänst på dagtid och till privatpersoner på kvällstid vore miljövinsterna stora, enligt Gröna Bilister.
Men det lär nog dröja innan en flotta kommunala elbilar står uppställda framför kommunkansliet.
Jasså kommunens företrädare kör för fort?
”– Framför allt blev jag imponerad av acceleration. Det var ingen svårighet att komma upp i 110 km. Sedan blev det en tur på motorvägen och den klarade motorvägstempot överraskande bra, berättade Lilja som konstaterade att även väghållningen var god genom rondellen vid Skillingaryds södra trafikplats.”
Även jag provkörde elbilen och blev imponerad. Lätt att köra och så tyst. Kan mycket väl tänka mig detta alternativ som andrabil när priset blir det rätta. Än så länge alldeles för dyr.