Tecknade TV-figuren Fred Flinta startade sin bil genom att springa igång den. Nu har den stenålderstraditionen spridit sig till flyget – och Vaggeryd.
Ökade kostnader och hårda skatteregler utfärdade av EU har utsatt allt privatflyg och flygklubbsverksamheten för stora ekonomiska påfrestningar. En konsekvens av det är hobbyflyget frodas.
– Man kan ju inte beskatta ett flygplan som man kan hänga upp på väggen i garaget, säger Kent Petersson, mannen som byggt ett 40-tal flygplan i vad som skulle kunna kallas Vaggeryds Flygplansfabrik.
Hobbyflyg är nämligen inte längre en fråga om modellflyg av det snitt som bedrivas modellflygklubben i Skillingaryd utan också om riktigt lätta plan på 55 kg som man kan starta med en flintastart. Med tanke på hur stora modellflygplan som nu byggs måste gränserna på de flygande farkosterna anses vara tämligen flytande.
Ett ”flintaflygplan” som på fackspråk kallas ULF1 springer man igång och glidflyger sedan.
På YouTube kan man under rubriken ”Flintstone glider” se hur ett sådant hemmabygge springs igång, flyger och landar.
– Man tar helt enkelt planet på sig, springer några steg i en sluttning och så lyfter man, säger Kent Pettersson.
– Man behöver därför inte längre startsträcka än fyra-fem meter i en sådan backe. Det skulle exempelvis också gå att starta efter bil från de öppna fälten vid Hubbestad, eller Kyllås-backen om det bara finns något gärde att landa på. På vintern skulle det säkert gå att starta från Hjortsjöns is efter snöskoter. Däremot skulle det inte gå att starta ett ULF1-plan efter ett motorplan, det går för fort och skulle helt enkelt rycka söder ULF-planet.
Kent Pettersson som är en blygsam man anser att vem som helst , som är noga i detaljarbetet, kan bygga ett flintaflygplan hemma i garaget. Han samarbetar nu med Bruno Larsson för att utveckla projektet.
Flygkroppen är konstruerad i furu och säkerhetsutrustning består av enfallskärm backen pilotens nacke som inte bara fångar upp piloten utan hela flygplanet vid en nödsituation!
Bara du vågar flyga oxå. ÅSANISSE
Att skylla på EU är inte riktigt korrekt: EU gör vad medlemsländerna bestämt. Sverige alltså Transportstyrelsen har inte gjort ett skvatt emot detta utan bara brett på ännu mer…