Kommunalrådet Berry Lilja mottog förstås med stor tacksamhet tidningen Intelligent Logistiks rakning som placerar Jönköping-Vaggeryd-Nässjö på delad tredje plats med Örebro-regionen bland landets logistiklägen.
Förra året rankades man som fyra i landet.
– Det här visar att den satsning som Vaggeryds kommun gjort tillsammans med PGF är en av de mest lyckade, säger han.
– Nu stärks regionens attraktivitet ytterligare tack vare gott entrepenörsskap och denna fantastiskt lyckade satsning på Båramo-terminalen.
Två utredningar beställda av Trafikverket har tidigare lyft fram Båramo-terminalen. Därtill kommer nu fortsatt avancemang på logistik-rankingen. Det är egentligen alldeles fantastiskt att lilla Vaggeryds kommun och Båramo finns med så högt upp på den rakning, före såväl södra som norra Stor-Stockholm , Malmö och Skaraborg. Särskilt om man betänker att det område som numera utgör Båramo-terminalen för fyra år sedan inte användes till annat än skogsbruk, som promenadstråk och för skidåkning. Det har faktiskt inte gått mer än ett och ett halvt år sedan invigningen av terminalen.
Nu gäller det förstås att gå vidare och se till att utvecklingen fortsätter så att positionen försvaras. Överst på listan står pengar från Trafikverket till elektrifiering av det så kallade Y.et, alltså sträckorna Jönköping-Vaggeryd, Nässjö-Värnamo. Berry Lilja ser det som en viktig regional utvecklingsfråga. En elektrifiering av y.et skulle slutligen knyta samman ett nät av elektrifierade banor som Jönköping-Falköping, Östra stambanan och Kust till kustbanan med allt vad det innebär av miljövinster utan också stora fördelar för såväl person- som godstrafik gentemot bil- och lastbilstrafik.
I ett nästa steg nämner han elektrifiering av sträckan Värnamo-Halmstad-Halmstad hamn som en stor utvecklingsmöjlighet. Men han vill se större aktivitet i de här frågorna från regionförbundet för att hålla i gång utvecklingsprocessen.
– I det här fallet tycker jag att regionförbundet har agerat svagt. Man måste stå upp för de här frågorna på ett helt annat sätt än vad som nu sker, anser han.
Då och då brukar man också peka på att Båramo-terminalen i sig inte har sig inte har genererat många arbeten.
– Det kommer nog inte att skapas så många nya jobb på terminalen i framtiden heller, tror kommunalrådet.
– Men för en för så producerade region som vår måste det vara guld värt att ha en terminal med sådan närhet till både vägar och järnvägar. Därför är Båramo-terminalen så viktig för kommun och näringsliv. Det är närheten som gör Båramo till ett attraktivt etableringsområde.