DSB Väst som driver regionaltågtafik i Göteborgsregionen har ekonomiska problem. Nu är frågan vad det får för betydelse för systerbolaget DSB Småland som kör Krösatågen. Förlusten for DSB väst har varit upp mot 100 miljoner om året.
– Det är helt avgörande för DSB att finna en lösning som är i enlighet med reglerna om statsstöd. Förklaringen till underskottet är primärt ett allt för högt kostnadsläge, i synnerhet gällande lönerna. Detta avspeglar sig i drift- och personalomkostnaderna, som är allt för höga, avslutar Jacob Kjær, verkställande direktör i DSB (Danske Statsbaner) och styrelseordförande i DSB Väst.
DSB Sverige – som består av Roslagståg AB, DSB Uppland AB, DSBFirst Väst AB och DSB Småland AB – visade efter det första halvåret 2011 ett underskott på 38 miljoner danska kronor vilket föranledde en ekonomisk uppstramning.
I ett pressmeddelande i höstas sa DSB att ekonomin är i grunden god i de båda tyska bolagen samt i Roslagståg. AB DSBFirst Väst AB och DSB Småland AB har dock avvikit negativt i förhållande till budget.
Med anledning av den otillfredsställande ekonomin i Väst och Småland trädde Jacob Kjær i bolagens styrelser.
– Det har nu utarbetats handlingsplaner för bolagen DSBFirst Väst AB och DSB Småland AB, vilket medför att vi förväntar att de kommer att leda till överskott.
Men den tycks inte ha hjälpt.
Riskerar även Krösatågen att spåra ur som DSB Väst gjort?