Året är omkring 1978 och det är ett av många uppdrag som inleds från redaktionen vid gamla konfekthörnan, tornhuset vid Linnégatan i Vaggeryd.
Då var det Smålands Folkblad som gällde och dags att berätta om den första vägbulan i Vaggeryd.
Det blev en tur bort till Badplatsvägen där den första vägbulan precis hade gjorts klar. Jan Andersson från tekniska kontoret visade upp mästerverket.
Nu drygt 30 år senare är det inte mycket kvar av vägbulan men den har utan tvekan hjälpt till att hålla hastigheten nere.
Vägbulor är effektiva och det är förvånande att kommunen inte satsar på sådana utan i stället avsmalningar som på Jönköpingsvägen i Vaggeryd och Storgatan i Skillingaryd.
Välkommen att kommentera nedan!
DETTA ÄR ETT AVSNITT I SERIEN BACKSPEGELN
Jan Andersson på Badplatsvägen. Det är nog Jans Volvo Amazon i bakgrunden. Jan har flyttat från kommunen men vi vet inte var han bor.
Det är inte så förvånande att kommunen inte satsar på vägbuor men det är en helt annan historia, nu lutar vi oss tillbaka och njuter av informatioen och de gamla bilderna
Roade mig att se vad det blivit av reg.nr. FXH906 och det hade blivit ett släp som rullar i Kristianstad
Kan man tänka sig att alla backspeglar hamnar under samma tak då de är publicerade?
Redaktionen: Det är vårt mål men vi har inte löst det tekniska ännu
Ja man kan verkligen hålla med om att det är förvånande att inte sunt förnuft får råda i trafikpolitiken längre. Men det var ju andra som styrde då, nu är det väl ”dumhet” som är ledordet.
Ta bort alla jäkla hinder. vad inte någon fattat än verkar de som är att de hjälper inte mot hastigheten, de höjjer den. Ta ett exempel som avsmalningen vid väster kiosk, där gasar dom flesta på innan för att hinna igenom innan möte. O det kan jag säga att många som är för dessa väghinder också gör rätt ofta. Så lägg pengarna på andra vetigare saker!!
Jag har bott mitt för denna först vägbula så länge den har funnits. Från början var det två bulor med ca 100 m mellanrum. I början överraskade bulorna många bilister på väg ner till Hjortsjön. När en var passerad vände föraren på huvudet för se vad det var då var han lagom framme vid den andra och då hoppade det till igen lika överraskande. Det dröjde inte länge förrän man tog bort en av bulorna. Höjden och längden har också anpassats i takt med inrapporterade missöden. Flera tungt lastade husvagnar råkade riktigt illa ut under de första åren. Vägbulan har varit fartdämpande.