På måndagen inleddes ett asfalteringsarbete modell större på Båramo kombiterminal. På två veckor ska 10 000 ton specialasfalt läggas till en beräknad kostnad av 9,5 miljoner kronor.
Det är kombiterminalens containerhantering som kräver dessa rejäla doningar.
– Det kan handla om ett axeltryck vid hanteringen av containrar på över 100 ton. Då räcker inte vanlig asfalt till, den skulle inte hålla, förklarar kommunens tekniske chef Magnus Ljunggren.
Allt är rejält tilltaget: Området som skall asfalteras mäter 43 000 kvadratmeter. Varje vända som asfaltsläggningslaget gör mäter 650 x 4 meter.
Den asfalt som började läggas på måndagen ser ut som vanlig, riktigt grov asfalt.
– Men den innehåller särskilda bindemedel, berättar Thomas Löfgren från NCC som arbetar vid maskinen som lägger asfalten.
– Annars är själva arbetsprocessen densamma. Vi lägger 1 200 ton om dagen med en hastighet på mellan fem och sex meter i minuten. Allt som allt kommer vi att lägga två lager som till slut packas med vält till ett lager som blir åtta centimeter tjockt.
Det krävs ett imponerande lagmaskineri för att göra detta Båramo-jobb. Lastbilar går i skytteltrafik in på terminalområdet och bakom själva asfaltläggningsmaskinen arbetar tre stora vältar med att packa den nylagda asfalten .
Ändå är området så stort att maskinparken, som på närhåll är så imponerande, från Båramo-bron liknar leksakbilar.
Tre vältar på rad bearbetar asfalten direkt.
Asfaltläggaren Thomas Löfgren har välten i hasorna.
Samverkan.
Utsikt från Båramobron.
Ja nu kommer ett av de största kostnadsprojekten som skrevs på ett kontrakt på f.d. kommunalrådets Dahlqvists (m) tid. Nu får nuvarande politiker verkställa.
Hoppas att Lilja (s) och kompani har vett om att se till att arrendet är marknadsmässigt. Förra delen betalade PGF 150 000 kr i arrende per år för hela denna yta. Starkt subventionerat med andra ord för ett privat bolag. Som ni kommer ihåg hade politikerna inte följt kommunallagarna utan favoriserat ett par privata företag.
Nu får vi korsa våra fingrar och hoppas på att denna affär inte går lika illa som Expertdelen.
Vi får hoppas att PGF får en rejäl höjning av arrendet.
Annars tar det 63 år innan kommunen har fått tillbaka sina
pengar för asfalten. Vi andra småföretagare får inte en spänn i goodwill.
Det är sådant här som får kommunen att falla i rankingen av företagsvänliga kommuner. Brist på respekt för hårt kämpande befintliga företag i våran kommun.
Kanske något för Kalla fakta att ta tag i?
PGF bör betala marknadsmässiga hyresavtal. Detta bör granskas mer de betalar visserligen mer än 150 000 det som har stått i tidningen innan upp med papprena på bordet och redovisa kostnader och intäkter.
Märkligt vilka enkla människor som yttrar sig här. Otroligt att Ni inte fattar vad kommunen har åstadkommit med den här terminalen. Kort minne när man inte minns när andra företag fått fördelar i Vaggeryds Kommun. Skärp Er.
Kommunen ska ägna sig åt att skapa bra och lika villkor för näringslivet. Det innebär inte att kommunen ska göra affärer med enskilda företag och gynna det avsevärt. Någon skriver att det är enkla människor som yttrar sig här och det stämmer. Det beror på att riktiga företag byggs av enkla människor med och sunt förnuft.
Enkla människor må så vara. Detta måste man syna i sömmarna.
Rätt skall vara rätt!!!
9,5 milj för 43000 kvadratmeter
Det skulle jag inte vilja åta mig
Det är ju bara 220 kr / kvadratmeter för denna Sk specialasfalt. Är det inräknat både material och arbete då ?
Var kommer arbetskraften från ? Kambodja kanske där tjänar dom ju 3 kr i timmen :-)
Ingvar ring ner till tekniska kontoret. De har förmodligen svaret. Meddela det senare här.
Nä den här diskussionen får Ni ha för Er själva. Kambodja 3 kr i tim. Jag sa ju enkla människor. O tar man namnet Ekonomisk Företagare på en sådan här sida har man ju klart deklarerat att man trivs bäst i ett rum för inbördes beundran !
God Jul på Er o hoppas att inte Ni blir lika besvikna på tomten!!!!!!
Är Expertaffären en droppe i havet mot detta?