Den sträckning som konsultföretaget WSP samhällsbyggnad skissat på mäter 23,5 km och får två triangelspår i vardera änden. Kostnaden beräknas till 790 miljoner.
Från norr om Byarum följer man den logiska sträckningen utefter gamla E4 och passerar sedan under riksväg 30 vid Eckersholm. Inte långt därifrån passerar man gamla E4 norr korsningen med riksväg 30.
Banan stryker förbi de planerade industriområdena vid Stigamo för att via terrängen väster om Västraby och Granö ansluta till järnvägen Nässjö-Jönköping-Falköping nordost om Tenhult.
Trots att det är mycket billigt att bygga järnväg från Byarum upp till riksväg 30 (20 000 kronor per meter), hamnar slutnotan för hela sträckningen på 790 miljoner kronor.
Men om avstår från att elektrifiera banan Vaggeryd-Jönköping sparar man 120 miljoner att omfördela. Flera liknande besparingar går att göra.
– Det finns förutsättningar för förverkligande genom samfinansiering och omläggning av tidsplanen och ordningsföljden för järnvägssatsningarna, skriver utredarna.