Lite i smyg har den omfattande process som ska göra järnvägskorsningarna i Vaggeryd planfria dragit igång. Alla som till vardags passerar förskolan vid Slätten i Götafors på gång- och cykelvägen utmed järnvägen har den senaste tiden tvingats söka delvis nya vägar på grund av det tunnelbygge som har startat.
På västra sidan av järnvägen har entrepenörsfirman grävt ur marken för att tillfartsvägarna. Man har också börjat förbereda arbetet med att trycka tunneln under och genom järnvägsbanken.
– Vi får se när det arbetet kan börja. Det är aldrig enkla saker att bygga en tunnel under en järnväg, även om vi här inte behöver gräva upp själva banvallen, säger tekniska utskottets ordförande Kristina Nordquist ©.
Dessutom får man på GC-tunnelns på motsatta sida, den östra med Sörgärdsgatan och Smedbygatan, den närliggande Lagan att ta hänsyn till.
En gång- och cykelvägstunnel kan tyckas vara en bagatell. Men den beräknas i det här fallet kosta 5,6 miljoner kronor. Vinsten blir en betydligt trafiksäkrare miljö kring skolorna i Götafors för alla barn på deras väg från Götafors- och Södra Park-området till och från olika skolor och förskolor. Genom den nya tunneln slipper de ju att använda sig av den betydligt trafikfarligare järnvägsövergången på Götarpsvägen.
Alla den sand som blir restprodukten när den nya lilla tunneln grävs kommer dessutom väl till pass när man bygger den nya gång- och cykelvägen till och från Götafors Industriområde utmed Stödstorpsvägen.
Generationer vaggerydsbor har ju färdats till Munksjö/Waggeryds Cell, bostäderna på Tallbacken och vidare ut på Götafors industriområde via Södra Bruksgatan som en gång i tiden faktiskt var en del av stora landsvägen som genomfartsled. Det var först i och med viadukten under järnvägen på 1930-talet som den länken bröts.
För några år sedan stoppades biltrafiken in till Waggeryds Cell vid Stödstorpaån och våren 2009 sattes det upp ett staket kring hela industriområdet som stoppade all allmän trafik till industriområdet just den vägen. Endast de anställda på Waggeryds Cell har numera tillträde till fots eller med cykel. Det betydde att alla andra cyklister tvingades ut bland de tunga fordonen på Stödstorpsvägen för att kunna ta sig Neova och övriga industrier på Götafors industriområde.
En medborgarmotion förde upp frågan om gång- och cykelväg utmed Stödstorpsvägens norra sida på den politiska dagordningen. Nu har arbetet alltså startat.
Samtidigt har förberedelserna för nästa tunnelbygge, det som efter 60 år av diskussioner ska ge vaggerydsborna en biltunnel under järnvägen för dörren. Mark har köpts in för tunnel som ska anläggas i höjd med Folkets Hus. Över 13 miljoner ska den kosta. Kristina Nordquist räknar med byggstart under 2011.
Läste en undersökning om vilka som är initiativtagare till tunnlar: Oftast män, medan kvinnor övervägande väljer broar.
Kanske inte så konstigt. En bro är öppen och mer överskådlig, medan en tunnel kan dölja faror. En kvinna på en bro är statistiskt säkrare än en kvinna i en tunnel.
Dessutom är sannolikheten för att få sanera klotter i en tunnel större än att få göra detsamma på en bro