– Detta är jätteviktigt och väldigt positivt för Vaggeryds kommun. Nu står regionen bakom de prioriteringar som gjorts och det är viktigt när det gäller den nationella planen. Den samsynen har vi inte haft tidigare. Uppfattningarna har spretat åt alla håll.
Så kommenterar kommunalrådet Berry Lilja (S) de prioriteringar kring framtida infrastruktursatsningar som Regionförbundet och Landstinget i Jönköpings län har gjort tillsammas med Trafikverket Region Syd för den nationella transportplanen åren 2014–2025.
Vilka blir konsekvenserna för Vaggeryds kommun?
– Vi har en fantastisk infrastruktur och den förstärks nu ytterligare, säger Lilja.
– Vi bli attraktivare, vårt lokala näringsliv stärks och blir mer intressant för nya etableringar. De här satsningarna stärker också vårt omland, alltså främst Gnosjö-Gislaved som i grunden har samma näringsliv som vi har. Vi i GGVV är ju den mest producerande regionen i hela landet och någonstans måste varorna produceras, man kan inte bara leva på tjänster. Inte minst kommer bättre vägstandard mellan Gnosjö och Skillingaryd att bli jätteviktigt.
Att det nu kommer att hända saker är alltså ställt utom allt tvivel. Men när? En ”tågordning” när det gäller järnvägssatsningarna är svårare att tidsbestämma. Först stundar det interna arbetet inom Trafikverket.
– Under 2013 lär vi få tydliga besked om prioriteringarna och sedan kan vi börja hoppas på åtgärder under 2014-2015. Jag tror att fjärrblockeringen kommer först och sedan väntar etappvis utbyggnad av y:et, varför inte elektrifiering mellan Värnamo och Vaggeryd.
Men det blir ett dyrt kalas. Vem kommer att betala det? Berry Lilja berättar om att näringslivet är på väg in som finansiär vid sidan av staten och regionen.
– Oavsett grunduppfattning kan nog vårt län inte ha en annan uppfattning om det än andra delar av landet.
–