Centerdistriktet med ordförande Raymond Pettersson från Värnamo i spetsen kräver skarpa åtgärder för elbilar.
Uttalandet följer här: Regeringen och framför allt Centerpartiet har satt ett djärvt och modigt mål att till år 2030 få en helt fossilfri fordonsflotta. Ett mål som absolut inte är någon omöjlighet om alla drar sitt strå till stacken och går i bräschen för att lyfta fram ny spännande fordonsteknik och drivmedel.
Sverige har redan idag ett flertal företag/organisationer som inte gör något annat än att just arbeta för att sprida elbilens fördelar och få ut bilar till användning för såväl privatbilister som företag, kommuner och landsting. Några exempel är det privatägda företaget Chargestorm, som tar fram laddstationer för elbilar och är ett starkt växande företag på marknaden. Likaså företag som Easycharge och Sunfleet charging, ägnar sig åt olika elbilslösningar och tillbehör.
Så tekniken finns redan idag att använda sig av för den som vill!
Här måste vi faktiskt vara självkritiska dels som parti men också övriga partier i riksdagen att vi faktiskt måste våga vara ännu mer skarpa i att underlätta för att elbilsanvändning skall öka i Sverige och att bilarna skall komma ned något i pris som gör det möjligt för den privata bilföraren att välja elbil framför en bil driven av fossila bränslen.
Den senaste statistiken för oktober visar att vi totalt i Sverige har 1217 stycken laddbara elbilar. Av denna summa är endast 533 bilar rena elbilar, som bara drivs på el!
Av hela fordonsflottan utgör det bara 0,03% ! En mycket låg siffra som måste öka.
Det räcker att vi går till vårt grannland Norge för att se att där ligger man steg före i elbilsanvändning. Här består 2,6 % av fordonsflottan av elbilar.
Här har norska staten vågat satsa med olika morötter för att driva på användningen. Några exempel är att man till exempel ökat importavgiften kraftigt för fossildrivna bilar medan elbilar som importeras slipper denna avgift. Dessutom har de en betydligt lägre fordonsskatt.
Likaså har norska elbilsanvändare andra förmåner som slipper biltullar, får åka förbi bilköer i kollektivfältet, parkera och ladda gratis på kommunala anläggningar och ytterligare andra förmåner.
I Sverige har vi infört supermiljöbilspremien som visserligen varit bra i det avseendet att den premierat de som satsat på mer bränslesnåla bilar med 5 år bilskattefritt och en reducering av inköpspriset.
Men detta räcker inte! Varför inte titta på Norges exempel och se om vi kan ha något av lära av vår granne och våga införa fler konkreta åtgärder för att öka elbilsanvändandet?
Vi i Centerpartiet måste vara skarpa i hur vi vill att det framtida fordonsanvändandet skall vara och vilka mål vi vill nå och våga lyfta fram de nya teknikerna. Vi kanske inte kan hålla en helt teknikneutral ståndpunkt utan våga sticka ut hakan och visa vägen med hela handen.
Mirjam Johansson från Sävsjö har fått centerdistriktets uppdrag att driva på utvecklingen för fler elbilar i länet.
Marknaden ratar elbilar!
Och det är inte svårt att förstå varför trots att skattebetalarna subventionerar 40000:- per bil.
Nackdelarna är allt för stora i jämförelse med konventionella bilar
* Inköpspriset – alldeles för högt
* Livslängdskostnaden – för hög
* Räckvidden – för låg
* Problem med kyla
* Långa laddtider
Fördelar är:
* Låga utsläpp om elen produceras fossilfritt som i Sverige
* Tyst
Nej elbilen är tyvärr inte tillräckligt bra ännu. Det kommer att vara myndigheter kommuner och landsting som inte är rädd om våra skattepengar och vill vara PK som kommer att köpa Elbilen. Ta Bort subventionen så att inte marknaden snedvrids. Tids nog så kommer elbilen att stå på egna ben utan subventioner som höjer våra skatter!
Lennart Pettersson