Allmänna reklamationsnämnden rekommenderar ett bilföretag i Vaggeryds kommun att ersätta en kund i Värnamo som är missnöjd med ett bilköp.
Bilköparen klagade till bolaget att dörren hängde snett. Bolaget tog in bilen och justerade dörren, smorde och målade den. Efter en och halv månad hängde dörren dock så snett igen att den skadade lackeringen nertill. Han klagade igen, men bolaget svarade att garantin hade gått ut. Han anser att bilen inte blev fackmässigt reparerad och att bolaget därför ska göra om arbetet.
Företaget har motsatt sig och anförde att bilen levererades med en mätarställning på 8.570 mil och efter nästan två månader med en mätarställning på 9.300mil – alltså hade bilen körts 730 mil innan kunden påtalade att dörren var i behov av att justeras.
– Då vi har lämnat tre månader trafiksäkerhetsgaranti eller 300 mil har vi utfört en justering på dörren även fast att garantin gått ut som goodwill åt kunden, har företaget svarat.
Allmänna reklamationsnämnden noterar: att en dörr på en bil av 2009 års modell som har sålts för 139.918 kronor hänger så snett att lackeringen skadas är inte något som en köpare har att räkna med. Bilen är därför att anse som felaktig i köprättslig mening.
– Felet upptäcktes inom sex månader från leveransen. Det som bolaget har anfört motbevisar inte antagandet att felet fanns vid leveransen. Bolaget ska därför ansvara för felet och den lackskada felet orsakat. Dörren ska rättas till och skadorna i lackeringen ska således repareras fackmässigt, skriver Allmänna reklamationsnämnden.
Ja, nog finns det bilskojare även i våran kommun….