Det blev en komprimerad och lite småtuff debatt om ”avsmalningarna ” där förespråkarna för motionen målades ut som 55-plussare och män som kör bil och missar barnperspektivet.
Motargumentet var främst att filbytena försämrar koncentrationen på vad som händer vid sidan av körfältet.
Stefan Ottosson (KD) var först ut och konstaterade att frågan efter många turer nu kommit till vägs ände. Han gjorde också förtydligandet att man i första hand tänkt på de ställen där man tvingas byta körfält som bilist och underströk att man förbättrar miljö och trafiksäkerhet inte försämras.
Carina ödebrink (S) beklagade att den enighet som en gång fanns i tekniska utskottet och kommunstyrelsens arbetsutskott inte finns kvar.
– Om alla höll rätt hastighet vore det här inget problem, sa Ödebrink som också konstaterade att Trafikverket och NTF tillfrågats två gånger och då kommit med samma svar: fysiska hinder är viktiga för att minska farten.
Alice Åström (V) – Jag hade hoppats att man under ärendets beredning hade kommit fram till förslag där man talade om att detta ska vi göra istället. Jag har inte mött några unga som tycker att avsmalningarna är jättebekymmer, för deras del har avsmalningarna ökat säkerheten. Jag kan inte bifalla motionen och företräda bilisterna utan att jag vet att barn och unga och barns säkerhet garanteras.
Jan-Olof Svedberg (SD) vill ha bort avsmalningarna men såg också gärna att ett förbund mot tung lastbilstrafik också togs på samma gång.
Mikael Wahss (MP) passerar de flesta avsmalningarna flera gånger och konstaterade att de är effektiva.
– Till er som vill bifalla: hur många gånger har ni själva cyklat eller promenerat förbi de här ställena? Så länge det inte finns något förslag vad avsmalningarna ska ersättas med kan jag ska inte godkänna.
Christer Holmgren (M) tryckte särskilt på att förslaget att ta bort avsmalningarna måste kompletteras med ett förslag att övergångsställena ska tydligt markeras vid skolor och förskolor.
Roger Ödebrink (S) konstaterade att man i motionen missat barnperspektivet. Han konstaterade också att han som verksam i speditionsbranschen borde vara lastbilskramare men konstaterade att det är för mycket tung lastbilstrafik genom tätorterna och efterlyste ett förslag från motionärerna på lösningar på den tunga lastbils-problematiken.
Berry Lilja (S) konstaterade att det tydligen finns fler ”experter i kommunstyrelsen på de här frågorna än i vårt avlånga land” och att de som yrkar för att motionen ska bifalls får ta sitt ansvar.
Jenny Larsen (KD) pekade på nackdelarna med att byta körfält är väl kända, man tappar koncentration på vad som händer vid sidan av synfältet.
Allan Ragnarsson (M) ser framåt med att jobba vidare med de här frågorna, inte minst med timmerstransporterna men varnade för att försvåra mer för industrin.
Ulf Abrahamsson (C ) tyckte att det var en sorglig diskussion där Mikael Wahss och Berry Lilja raljerade med kunskaperna hos ks-ledamöterna.
– Jag står för min kompetens och korkade är vi inte, slog han fast.
Alice Åström – Jag är förvånad när man säger att man inte ska kan byta fil för att man då tappar fokus. Vore det så skulle du inte kunna köra bil i storstad med sina ständiga filbyten. Klarar du inte det ska du inte ha körkort.
Fantastiskt att en företrädare som tycker att avsmalningar med filbyte är miljövänligt? Finns nog inga fartdämpande åtgärder som är så energislukande som dessa är! vad är problemet när man går/cyklar vid avsmalningarna? Du använder väl gång & cykelbanorna? Undrar vem som saknar kompetens i trafikfrågor, inte är det Lilja & Wahss som verkar besitta den. När det gäller att stävja farten så är det ju bara att sätta upp fartkameror på rätt ställe.
Hej Lars,
Om du provat att cykla eller promenera någon gång så skulle du sett att överfarten för gång/cykelvägen vid avsmalningen vid jönköpingsvägen/storgatan är gjord så att man bara behöver passera ett körfält istället för att behöva passera den breda vägen med två körfält. Självklart är det säkrare att passera 2,5m väg där bilarna automatiskt måste sakta ner mot att passera en 5meter bred väg utan farthinder.
Ironiskt nog verkar det som de flesta som har synpumkter i frågan inte nyttjar våra gång och cykelvägar utan enbart ser det utifrån sitt egna behov.