Ryktet om Vaggeryd som en dålig skolkommun tycks vara betydligt överdrivet. Det visar den utredning som gjorts av Johnny Johansson som utredare på barn- och ungdomsförvaltningen.
– Ja, jag kan uppleva att det funnits något slags konstig sanning om att skolan inte lyckas i vår kommun. Men jag tycker att vi redovisar ganska bra resultat, sammanfattar Johnny Johansson sin utredning och dess resultat.
Han har gjort en sammanställning baserad på resultaten från de nationella proven i årskurserna tre, sex och nio och jämfört dem med ett genomsnittstalen för riket samt med resultaten från grannkommunerna Värnamo, Gislaved, Gnosjö och Jönköping.
Genomgående ligger eleverna från Vaggeryd framför allt väldigt bra till i svenska.
I matematik är eleverna i årskurs sex bättre än riksgenomsnittet men sämre om man jämför trean och nian. I engelska ligger man något sämre till i såväl årskurs sex som årskurs nio men i de naturorienterande ämnena i årskurs nio är resultaten i partiet med övriga skolor som hade prov i biologi.
– De goda resultaten i svenska är ett resultat av de satsningar som satts in tidigt. Det är något vi måste titta på om vi kan göra i även i matematik och engelska, menar Johnny Johansson.
Men resultaten i de nationella proven är en sak – betygen en annan. Det visar Johnny Johansson utredning.
Nationella prov visar ju bara vad eleverna presterar vid ett enstaka tillfälle. Det är upp till lärarna att vara professionella och väga in elevernas prestationer under ett läsår i betyget. Genomgående blir slutbetyget åtskilligt mycket högre än resultatet i det nationella provet.
Johnny Johanssons mätning visar att lärarna i Vaggeryds kommun varit återhållsamma med ”betygsglidningen”,
– Det är naturligtvis ruggigt viktigt att läraren är professionell i sitt sätt att sätta betyg, säger han.
– I Vaggeryds kommun har 18 procent fått ett högre betyg än provbetyget. I riket som helhet är betygsglidningen 25,6, i Jönköping 29 procent. Här ser man en tydligt skillnad på kommunala skolor och friskolor. Har man en duktig lärarkår som använder betygskriterierna rätt får inte betygen springa iväg. Det visar att våra lärare är tuffa och duktiga. Min teori är att många skolor inte har behöriga lärare. Det har vi däremot i Vaggeryds kommun och det är det viktigt att vi fortsätter att ha. Annars riskerar vi att hamna i en knepig situation framöver.
Johnny Johanssons utredning bekräftar de signaler som tidigare kommit om en positiv betygsutveckling.