Idag är Postens brevbärare ute på en extra utdelningstur för att dela ut svenska folkets julhälsningar och julklappar före julafton.
En första prognos visar att 28 miljoner julkort skickats med Posten i år. Trots modern teknik och en mängd nya digitala kanaler skickar sju av tio hushåll fysiska julkort.
Postens första prognos visar att svenskarna har skickat 28 miljoner julkort med posten i år. Julkortsskickandet har minskat sedan toppnoteringen på 90-talet, men trots att sociala medier, sms och e-post numera är en naturlig del av svenskarnas kommunikationsvanor skickar vi idag lika många julhälsingar med posten som på 70-talet.
– Det är glädjande att traditionen att skicka julkort är så djup rotad. Med 28 miljoner julkort i Sverige har vi ännu en gång fått ett kvitto på att den handskrivna hälsningen är mycket mer personlig än ett SMS eller uppdatering på Facebook. Vid jul och andra högtider föredrar vi det som kommer direkt hem i brevlådan eftersom det visar att någon lagt ner tid och omtanke på oss, säger Andreas Falkenmark, chef Posten Meddelande Sverige.
För att hinna med att få ut alla julhälsningar och e-handlade julklappar är Postens brevbärare idag lördag ute på en extra utdelningstur. Senast posten delades ut en lördag var julen för fem år sedan, då delade brevbäraren ut fler julkort men färre paket. Medan julkorten minskat i antal så har istället antalet e-handlade julklappar som ska ut till hushållen och postombuden ökat.
– Vi ser en otrolig ökning av julhandeln via nätet i år. Jag har aldrig förr sett så många paket hos våra ombud och i brevbärarnas väskor som under den senaste veckan. Numera kommer brevbäraren inte bara med julhälsningar utan även med väldigt många e-handlade julklappar, säger Andreas Falkenmark.