En svår lastbilsolycka var på tisdagsförmiddagen riktigt nära i Sörskogsbacken på Bondstorspvägen nordväst om Vaggeryd. Vägen mellan Vaggeryd och Bondstorp har i gpsns tidevarv blivit en uppskattad genväg västerut för den tunga trafiken samtidigt som vintervägsunderhållet inte tycks matcha trafikökningen.
På tisdagsförmiddagen var det farligt att färdas på Bondstorpsvägen: Hårt packad snö, nollgradigt och halt och inte en tillstymmelse till fäste för trafiken i form av grus eller sand. Det var så halt att dubbäck borde varit obligatoriskt för alla.
En skånsk lastbil modell stor klarade inte att ta sig upp för den 100 meter långa Sörskogsbackens krön utan blev stående och började sedan strax före krönet kana baklänges i riktning mot Vaggeryd. Det hela kunde ha slutat i en liten bäckravin vid backens slut och/eller att andra fordon kommit kläm. Men på något sätt, just när släpet började knyta sig under baklängesfärden, fick föraren Rasmus Jönsson stopp på ekipaget i vägkanten.
Därifrån kunde han under en lång stund inte ta sig ur fläcken med lastbilen. På grund av närheten till backens krön och den dåliga sikten var det inte utan risker som trafiken försökte ta sig förbi den tunga långtradaren som, enligt uppgift, var lastad med 63 ton pellets.
Föraren erkände att han fruktade det värsta när bilen började kana baklänges i backen.
– Jag är fortfarande alldeles skakig benen, berättade Rasmus Jönsson.
Han fick så småningom hjälp från kommunens tekniska kontor och JRAB som spred grovt grus och förbättrade friktionen så att han kunde tas sig bort med last och lastbil från den farliga positionen. I väntan på det fick andra lastbilar tåligt vänta på vägbanan skulle bli klar.
Vad lastbilsföraren tycket om vägunderhållet lämpar sig inte i tryck…
När han väl hade fått stopp på färden baklänges kunde Rasmus Jönsson pusta ut en smula och förbättra förutsättningarna för att så småningom ta sig upp för backen.
Andra lastbilar fick vänta.
Det var trångt i backen.
Stopp var det här.
hadde han på den vägen och göra?
Det får man väl utgå ifrån. Man kör i alla fall inte den vägen för att det är kul.
Får man åka på den vägen vägen med 63 tons last + bilens vikt ? Det var ju åtminstone inte miljöfarlig last om det var träpellets.
Maxvikt på ett ekipage av hans storlek är 60 ton om inte ett specialtillstånd är utfärdat.
7 axlar säger också 60 ton i totalvikt.
Maxlast är ca 40 ton.
Så tror journalisten blandat ihop begreppen.
Haha, snacka om överlast, 63 ton pellets :-) Jaja, säkert tryckfel…
Förövrigt är väl bondstorpsvägen BK1 så där får man väl köra med fullt tryck utan vidare…