Hur ska de barnsäkra övergångarna se ut vid skolorna i Vaggeryd och Skillingaryd? Det handlar inte bara om övergångsställe eller avsmalning.
I handlingarna till tekniska utskottets sammanträde presenteras två alternativ: refug eller avsmalning. Tekniska utskottets ordförande Carina Ödebrink konstaterar att refugen är den mest trafiksäkra lösningen.
– Det beror på att gångtrafikanterna då exponeras kortare tid ute på vägbanan. Men bredden på vägen tillåter inte några sådana lösningar, säger hon.
Exakt vilken utformning som de här installationerna får återstår att se.
– Tekniska kontoret fick i uppdrag att gå vidare med frågan. Men det blir alltså inte tal om refuger utan någon form avsmalning, alternativt med en upphöjning före och efter passagen. Vi måste ju även ta hänsyn till att gamla E4 också ska fungera som omledningsväg om trafiken på motorvägen av någon anledning skulle stängas av.
det finns ett alternativ med övergångsskyltar med blinkande ljus i finns i stockholm på flera ställen då blir man uppmärksamm på att det är någon som vill gå över vägen.
@Toker
Dessa övergångsskyltar finns även i jkpg, de är faktist RIKTIGT EFFEKTIVA! En investering i dessa bör inte vara alltför dyrt och jag tror absolut innerligt att det är något som både gående som chaufförer skulle uppskatta!
Övergångsskyltar med blinkande ljus, UTAN avsmalningar.
Avsmalningar innebär ju att mötande bilar kommer närmare varandra
och då ökar risken för sammanstötningar/kollisioner vilket totalt
sett också ökar olycksrisken vid övergångsstället. För det är väl
ökad trafiksäkerhet och minskad olycksrisk man är ute efter,
eller?
Att Carina Ödebrink överhuvudtaget engagerar sig i denna fråga – hon var med och röstade bort övergångsställen. Eftersom det ingav en falsk säkerhet. SLUTA, hur många av oss här i Sverige har inte lärt oss att på övergångsställe är det säkert att passera. Det handlar i så fall bara at se till att lagen om övergångsställe följs för det är fortfarande det som mest människor i Sverige anser vara ett ställe där man passerar vägen.
Detta visar en sällan skådad maktfullkomlighet och ovilja att följa tagna beslut tyvärr. Att det är mer som blir påkörda på övergångsställen är ju inte så konstigt: Det är där man bör korsa vägar tex. Det bästa vore att bara ha motorväg överallt, där sker mycket få påkörningar av gående. Det enklaste vore att måla dit linjerna i Vgd, i Skryd är de kvar, och sätta upp SeMee skyltar så ser man om någon vill passera! Finns bla vid Munksjö i Jkpg och jag gissar att det passerar mer fotgängare där än här och det fungerar utmärkt! Märkligt att klåfingrigheten tar över istället för att se de stora problemen: Avsmalningarna där man tvingas över i mötande körbana och nya infarten till Södra Park bla. Tycker allt att det var bättre förr när sunt förnuft rådde och politikerna var en del av befolkningen och inte på ett ”högre” plan. Sista frågan att lösa är hur man gör med våra synhandikappade personer? Lite svårt att få ögonkontakt med liksom med ungdomar/barn som går och tittar i sin telefon överallt. Tycker TU skall åka förbi tex FIGY vid 7.50 så förstår man problemen!
Kan man vädja till tekniska utskottet att ta extern hjälp av lämpliga människor som kan dessa saker och har det som ditt jobb ?
När amatörteknikerna leker med våra vägar har det en tendens att bli dyrt och felaktigt.
Hur många varianter med vägbulor, avsmalningar och övergångsställen har vi haft och rivit upp inder årens lopp ?