År 2009 var NCC-anställde Roger Antonsson med om att anlägga de omtalade avsmalningarna i Vaggeryd och Skillingaryd. Nu är han med om att ta bort dem.– Visst känns det lite märkligt men jag har inga synpunkter på det. Jag är ju också bilist och kan förstå irritationen. Men jag förstår också att man har velat få ned farten vid skolorna här i Vaggeryd och i Skillingaryd.
Det var 2011 som Kristdemokraterna gick ut med en namninsamling i samband med Vaggeryds-dagen och sedan följde upp det med ett politiskt initiativ. En annan som verkade för att få bort avsmalningarna var Vincent Söderqvist, före detta (C)-politiker.
Den 17 december tog fullmäktige beslutet om att låta riva upp de sammanlagt sex avsmalningarna i Vaggeryd och Skillingaryd där man tvingas byta körfält.
I morgon fortsätter arbetet på Götaforsvägen i Vaggeryd och nästa vecka är det Skillingaryds tur.
Fortfarande finns dock spåren av avsmalningarna kvar i Vaggeryd. Det är först när platsen för de forna avsmalningarna asfalterats som gamla E4 på dessa platser återfår sin forna bredd.
Äntligen ska vi nu slippa dessa stopp och starter som är förödande för miljön. Tråkigt att det skulle ta sån tid innan förnuftet segrade.
Hur mycket har allt detta naiva exprimenterande och irriterande för trafiken kostat kommunens skattebetalare under årens lopp till ingen nytta. Finns det någon politiker som har vågat att räkna ihop den summan? Pengar som kunde använts till något nyttigare!
Ja, då få det kosta. Felplanerat åt skogen. Men när det ska läggas pengar på barn,ungdom,handikappade o gamla,då gnäller en del som bara det.
Hoppas det svider riktigt hos dem som med näbbar och klor försökt att ha dessa livsfarliga hinder! Skönt att förnuft kan segra ibland. Undrar hur många kubik bränsle de här har kostat helt i onödan?
Lars Seger. På vilket sätt var hindren livsfarliga? Och för vem? Har det hänt något dramatiskt? Sedan en fråga till alla. Hur ska vi få bort bilister som kör mellan 50 och någonstans runt hundra kilometer i timmen genom tex Vaggeryd. Dom är i mina ögon långt farligare än vad avsmalningarna var. Även långtradare friskar på riktigt rejält om nätterna. Och så finns det ju motorcyklar med!
Vandraren: Jag känner två bilister som vid varsitt tillfälle har krockat vid dessa avsmalningar där man tvingas byta körfält. Skador på bilarna förstås, men som tur var inga allvarligare eller bestående personskador. Jag har hört om några fler krockar, men tyvär bara ryktesvägen.
I övrigt håller jag med dig om vi behöver få alla bilister till att lätta på gasen. Det blir snart 40 km/h i kommunen och vi får se om det kan hjälpa något.
PS. Personligen är jag kluven till om det bör vara kvar 30 km/h vid skolorna och förskolorna, eller om det bör höjas där till 40 (vilket politiker och tjänstemän verkar fundera på).
Ja det har det förutom den irritation de skapar! Minst 3 stycken krockar vid avsmalningarna, nu är det ALLTID den som sitter bakom ratten som ansvarar för fordonets framfart! Att de inte har fungerat måste väl alla vara överens om? När det gäller en tunga trafiken så är det numer bara ett beslut som fattas iom att kommunen är väghållare. Förbjud genomfartstrafik för tunga fordon, precis som på flera andra ställen och det finns alternativa vägar. Ett bra sätt och mycket effektivt sätt att få ner hastigheten är ju fartkameror, smidigt och billigt sätt att minska snittfarten. Det finns instrument för att få ner farter på de flesta ställen genom beslut och åtgärder. ”Problemet” är att Vgd kommun oftast ska göra egna lösningar på kända problem! Nu kommer vi att spara miljön framöver genom att trafiken kommer att flyta bättre och kanske tom stoppet vid Västra kiosk försvinner och väjningsplikt återinförs?
Lars det har hänt betydligt värre saker på vägen genom Vaggeryd, än att klantiga bilförare har fått skrynklor i plåten. Att nerverna inte räcker till hos en del bilister, är inget vi som går och cyklar vid sidan har någon som helst lust att lida för. Den fruktansvärda olycka som hände i Vaggeryd den minns du inte. Hade du gjort detta, hade du haft en annat tonläge. Om du dessutom hade en nära relation med någon av offren kanske du troligtvis varit än mer engagerad i säkerheten på vägen än vad du ger sken av här. Jag för min del tycker att avsmalningarna har fyllt sin funktion. Rondeller och avsmalningar fungerar i princip likadant. Så nu är frågan, ska rondellerna bort dom också? De förändringar du pratar om öppnar upp lokalvägarna till rena genomfarter. Avsmalningar är ingen företeelser som enbart finns i Vaggeryd. Ett vet man genom trafikhinder dödstalen sjunker drastiskt. Men det är tydligen inget bra skäl för somliga. Miljön, ja hur ska du ha det? Den tunga trafiken vill du flytta ut till motorvägen. Blir miljön bättre av att yrkestrafiken får köra en betydligt längre sträcka till målet, hur räknar du då ? De fördyringar som uppstår vem tänker du ska stå för dom ? Företagarfientlig kan vi nog säga att dina förslag är. Plåtpoliser, hur många ser du av dom i samhällen typ de vi har här? Tror du anledningen kan vara att dom utsätts regelbundet för vandalisering? Sedan återigen miljön, du skriver att du vill införa stopplikt är det ett bra miljötänkt? Det gäller att få ner hastigheten vare sig föraren är Lars Seger eller någon drogpåverkad stackare. Vi vill känna oss trygga vi som färdas strax bredvid bilarna. Det gör vi nämligen inte alla gånger.
Till Vandraren: Läs vad jag skriver så kanske du kan förstå vad som står? Det står klart och tydligt att jag vill ha bort stoppet vid Västerkiosk, det kom ju till bara för att det blev totalkaos iom avsmalningarna! Sen ska inta alla avsmalningar bort heller, bara de där man byter körbana! De andra ska naturligtvis vara kvar, precis som nu. naturligtvis ska den tunga trafiken bort från samhället så att våra barn och andra kan känna sig någorlunda trygga på/vid gamla E4:an i våra samhällen. När det gäller rondellerna så minskar de inte farten det minsta pga deras placering! Däremot minskar det farten ut ur samhället, men detta är svårt att göra något åt pga det fanns väl inte mer mark att bygga dem på helt enkelt. Vet inte riktigt var du vandrar någonstans men några fartkameror har jag då inte sett i nåt av våra samhällen, kan ha missat dem. Vakna upp ur dimman och kom in i matchen kan man säga!
”Plåtpoliser, hur många ser du av dom i samhällen typ de vi har här?” Medger att jag är otydlig, det jag menar är orterna Skillingaryd och Vaggeryd. Och var lugn jag ser inga fartkameror här. Men du såg avsmalningarna som livsfarliga. Berätta för oss hur dom var livsfarliga? Men som det är nu där dom tagit bort avsmalningarna är det nu ett högriskområde för cyklister och gångtrafikanter. Där gick det smidigt att byta sida. Men inte nu längre. Kanske herr seger skulle ta och gränsla en cykel och känna på verkligheten. Ta gärna med dej Stefan Ottosson så att han får se vad resultatet blev för oss oskyddade trafikanter. Om intresse nu finnes!
Dramatik; Inom eu finns det krafter som vill införa 30 km/h inom tätbebyggt. Jag delar din uppfattning gällande fartgränser i tätbebyggt samhälle.