Den svenska e-handeln ökar explosionsartat.
Årets första kvartal står för den största ökningen procentuellt sett sedan motsvarande kvartal med en tillväxt på hela 18 procent. När fler svenskar handlar på nätet ökar också kraven på snabbare leveranser och ökad valfrihet om hur varorna ska levereras. Det framgår av e-barometern för första kvartalet 2013 som ges ut av Posten i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research.
Den kraftiga tillväxttakten för svensk e-handel som uppmättes under fjärde kvartalet 2012 håller i sig. För första kvartalet 2013 hamnar tillväxten på hela 18 procent. Tillväxttakten är den högsta för motsvarande kvartal sedan 2007. E-handeln växer i alla branscher, kläder och skor har ökat med 12 procent, sport och fritid ökar kraftfullt med 32 procent och heminredning och möbler med 26 procent. Kvartalets stora raket är hemelektronik som ökat med 20 procent, jämfört med 13 procent under första kvartalet 2012. Detta under en period då hemelektronik i sin helhet minskade sin omsättning med 5,5 procent.
– Den enorma tillväxttakten för e-handeln bekräftar bilden från förra årets sista kvartal att e-handeln nu är inne i en ny fas där den är strategisk viktig för hela detaljhandelns utveckling. E-handeln blir också allt viktigare för Postens utveckling, och vi har det senaste halvåret haft en mycket kraftig volymökning för våra e-handelsrelaterade paket, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten.
Med fler e-handlande konsumenter som handlar allt oftare ökar också konsumenternas krav. Var tredje e-handelskonsument tycker det är viktigt att kunna få en beställd vara levererad nästkommande vardag och åtta av tio vill själva kunna bestämma hur varan ska levereras. Majoriteten av konsumenterna vill helst få varan levererad av brevbäraren till sin brevlåda.
– Våra brevbärare delar ut allt fler t-shirts, leksaker, parfymer och andra e-handlade varor som får plats i konsumenternas brevlådor. Nästan varannan konsument anger att de får minst hälften av allt de beställer på nätet i sin brevlåda. Alla e-handelsföretag bör ta till sig konsumenternas önskan om hur de vill ha sina varor levererade, säger Arne Andersson.