Företagarna och Butikerna debatterar.
Problematiskt för småföretagare när leverantörer av betalningstjänster väljer förbud
Nya tider kräver nya betalningslösningar. I takt med att e-butikerna blir fler använder fler företag onlinebetalningssystem. Det öppnar upp för omfattande näthandel som smidigt och enkelt löser betalningsfrågan för företagare och kunder.
Men vad händer när betalningstekniken utan förvarning förbjuds för e-butikerna? Just detta fick företagare som haft en ledande leverantör av onlinebetalningssystem uppleva nyligen.
Företagarna har blivit kontaktade av medlemmar som har reagerat på att förutsättningarna för deras verksamhet hotats av nya policyrekommendationer från onlinebetalningsföretaget. Företagen fick endast tre dagar på sig att bestrida beslutet eller hitta andra betalningstjänster. En orimligt kort tid för företagare att ställa om i en så viktig fråga som hur betalningstransaktionerna mellan kund och företag ska ske.
Agerandet väcker frågan vilket ansvar utländska leverantörer av onlinetjänster har som i praktiken tagit på sig en infrastrukturroll. Svenska storbanker har tidigare både stöttat och utfört betalnings- och finansieringslösningar för svenska företag med onlineföretagets tjänster. Laglig verksamhet får svårt att fortleva när en storbank eller kortföretag omöjliggör säkra betalningslösningar.
Å ena sidan står det naturligtvis företagen fritt att välja vilka de vill göra affärer med, men samtidigt riskerar vi en utveckling där man bakvägen förbjuder vissa verksamheter utan att göra det lagstiftningsvägen. Den svenska synen på policy -dokument som rådgivande, och inte tvingande, riktlinjer till företag, myndigheter och kommuner- kommer på skam när utländska företags policyer får en tvingande roll i relation till sina kunder. I praktiken handlar det om näringsförbud genom informella kanaler.
Företagare, främst små entreprenörer, upplever det allt svårare att finna finansieringslösningar för att expandera sin verksamhet. Flertalet banker hänvisar till nya policyer – ibland förankrade med myndigheter. På samma sätt blir policyer kring betalningslösningar en förlängning av myndighetsutövning där tillsynsmyndigheter genom informella och icke diarieförda kontakter ger tyst medgivande.
Avser tillsynsmyndigheten att på något sätt begränsa att tjänster och produkter ska säljas på internet? Om inte, är det hög tid att se över småföretagens rättsäkerhet när viktiga förutsättningar för bra betalningslösningar tas bort utan förvarning.
Frida Boklund, regionchef Företagarna
Bengt Hedlund, vd Butikerna