När tekniska utskottet sammanträdde fanns ett till synes obetydligt ärende på dagordningen: yttrande över slopad växel i Hok.Det var Trafikverket som hade begärt in ett yttrande kring ”att slopa växel 4 och anslutande sidospår i Hok. Den aktuella växeln och sidospåret har inte använts på länge och är i mycket dåligt skick”. Det innebär också att Hok kan slopas som så kallad linjeplats.
Tekniska utskottet hade inget att erinra.
Anledningen till att växel och sidospår ska slopas är införande av fjärrblockering på järnvägssträckan Nässjö-Vaggeryd. Fjärrblockering innebär att järnvägstrafiken kan styras från en central anläggning, i det här fallet Malmö.
Det har under det senaste årtiondet tagits flera viktiga steg på utvecklingen av järnvägen genom Vaggeryds kommun. Först rustades spåret upp mellan Nässjö och Värnamo. Nu senast har plankorsningarna mellan Vaggeryd och Skillingaryd försvunnit och ersatts av broar och tunnlar.
Nu väntar först fjärrblockering och sedan av allt att döma elektrifiering av järnvägstrafiken.
Den som vill veta mera om järnvägens historia i bygden kan ikväll ”Kura skymning” på hembygdsgården i Svenarum där den siste stationsföreståndaren på Hoks station , Egon Johansson, berättar minnen från sitt yrkesliv som järnvägstjänsteman på sträckan Halmstad-Nässjö.