Arbetet på trafiksäkerhetshöjande åtgärder på gamla E4 genom Vaggeryd och Skillingaryd går nu in i näsa fas. Bland annat föreslås en central del Storgatan i Skillingaryd bli gångfartsområde.
Det handlar om sträckan mellan Sturegatskrysset och Artillerigatan – och en kraftfull förändring av trafikvanorna i Skillingaryd.
Gångfartsområden finns redan i dag i centrala Skillingaryd, på Artillerigatan och Stationsgatan mellan Storgatan och Ljungberghsgatan.
I mångt och mycket har Storgatan fortfarande kvar sin gamla roll som genomfartsled med tung trafik, många bilar och med ganska hög fart.
Övergångsställena är visserligen borta men sitter djupt rotade i folks medvetande och används fortfarande.
Men nu knackar nya tankegångar på dörren. Enligt kommunens hemsida kommer följande förändringar att bli verklighet på Storgatan i Skillingaryd om tekniska utskottet följer tekniska kontorets förslag till beslut:
”Inom ett gångfartsområde får fordon framföras under vissa villkor, i praktiken innebär det att all trafik sker på de gåendes villkor.
• Fordon får inte föras med högre hastighet än gångfart. Med gångfart avses en hastighet som är anpassad till normal gånghastighet, alltså mycket låg fordonshastighet (ca 5- 7 km/h ).
• Fordon får inte parkeras på någon annan plats än särskilt anordnade parkeringsplatser. Sådana parkeringsplatser är särskilt markerade och skyltade, exempelvis platser för rörelsehindrade.
• Fordonsförare har väjningsplikt mot gående. Bilister och cyklister med flera skall alltså lämna gående företräde.
• När en förare lämnar ett gångfartsområde, då har föraren också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen. Här gäller alltså inte den s.k. högerregeln.”
Förslaget har kommit fram med anledning av centrumutvecklingsdebatten. Tanken bakom förslaget är att få ned farten, vidga Skillingaryds centrala delar och få bort genomfartstrafiken som barriär på Storgatan.
Låter som en bra idé. Men när man ändå är igång så kanske man skulle enkelrikta Artillerigtan och bara tillåta trafik österut från väster. Stationsgatan är redan enkelriktad i dag Öster till väster och då blir det en naturlig slinga att kära. Om Artillerigatan enkelriktas kan det göras många snedparkeringsplatser utmed Skillingehus och VSBO:s fastighet Artillerigatan 31. Det blir det en lugnare trafik, bättre parkeringsmöjligheter för handeln och de boende i VSBO
Eller inför autobahn på storgatan, samhället behöver lite spänning
Det där var väl väldigt onödigt, eller…….? Varför först försämra trafiksäkerheten genom att ta bort övergångsstället, som markerar ganska samma sak fast på ett mycket mera effektivt sätt, och sedan istället införa det här? Vad säger statistiken om olycksfallsrisken i det aktuella området de senaste fem eller tio åren? Det här kommer knappast att påverka hastighetsöverträdare. Det blir bara till allmän förtret för oss andra. Tänk på de polisjakter som varit i samhället den senaste tiden – han hade väl knappast tagit hänsyn till ett gångområde. Men det fanns ju t o m folk som ville ha kvar de eccentriska försnävningarna av körbanan, som tidigare fanns på Storgatan så man undrar var alla idéer kommer ifrån.
Hur tänker man här?
När man kommer från norr och ska till Hemköp vilken väg vill dom att jag ska välja? Vi behöver Storgatan som
genomfartsväg för att öka tillgängligheten och därmed behålla förutsättningarna för butikerna att finnas kvar.
Tror man att Ted ökar försäljningen om man minskar tillgängligheten??
Helt fasansfullt!!! Jag som kör yrkestrafik dagligen till viktiga industrier och affärsverksamhet undrar ju hur ni tänker?? Det är inte Jönköping vi bor o utan lilla Skillingaryd!
detta förslag är ett vansinne efter alla grejer man byggt och tagit bort från denna väg. sedan håller våra så kallade samhälsutvecklare på med att få fart på den lilla handel vi har i kvar i Skillingaryd hoppas att politikerna lägger ned detta föslag .
Är det någonstans i Sk-ryd man skulle försöka dämpa farten och trafiken, så är det väl på Östra Alléatan? Bilar i 100 km/h på tvären, utan ljuddämpare är vardagsmat mellan barnfamiljsvillor, dagis och lekplats. Stäng av den i höjd med kyrkogården så försvinner okynnesåkandet…
Hur tänker man? Man tog bort avsmalningarna för de inte fungerade när man va tvungen att leda om E4:an genom Skillingaryd. Så nästa gång man behöver leda om E4:an ska den ledas genom en gårdsgata, som ska vara konstruerad för att inte tillåta hastigheter över 5-7 km/tim. På denna passagen ska dessutom alla fordon visa hänsyn till alla människor som kliver rakt ut för att de kan.
En annan fråga varför togs övergångsstället bort vid skolan på Storgatan? Det behövs verkligen där.
På normala ställen så har man gångfartsområden där det är många butiker och många människor som går. Se t.ex. Vaggeryd där det är gångsfartsområde i den centrala kärnan. Ska Vaggeryd också belägga sin storgata med gångfartsområde? Nä lägg ned denna idé!
Det är då inget slut på dumheterna i småsamhällena idag tydligen… Detta stoppar ju upp hela orten istället för att vidga den? Skulle man stänga av den skulle folk istället gena som idioter över till Östra Allégatan och där går det redan väldigt för fort förbi villor och dagis..
Varför ska vi göra det svårare och dyrare för oss?
När det handlar om att kasta pengar på dumheter så finns det tydligen inget max belopp!
Ut med ordentliga övergångsställen och upp med en fartkamera så sänks nog hastigheten betydligt och ger ett fortsatt flöde genom orten.
Att införa gångfartsområde vore tvärtemot vad som var menat och istället kommer det skapa oro och ilska!
Tänk om tänk rätt.
”Laga itne vad som är förstört” !?
Tur man flyttat! Dumheterna har uppenbarligen ingen gräns io kommunen numera. Om man mer eller mindre stänger av där, vart tar trafiken då vägen? Tekniska kontoret skulle behöva en kurs i konsekvenstänkande.
Tycker det också låter konstigt och ineffektivt.Tror mer på fartkameror som någon ovan nämnde. När de hade de där dumma halvavsmalningarna som bara gjorde att folk gasade på mer för att komma först och slippa stanna, så tänkte jag på att de vore bättre med farthinder som gupp, så folk som är rädda om sina bilar saktar ner lite iaf. Men min åsikt i debatten.
Med vägbulor / gupp har jag upplevt minst två tråkiga effekter. 1. Liksom rondeller ställer de till problem vid ambulanstransporter, både när det är bråttom och för olycksfallspatienter, t ex brott på halskotpelaren. Dessa anordningar utgör onödiga risker för både patient och personal. 2. Om gupp kombineras med övergångsställe är de en klar olycksrisk. Man kollar åt båda hållen så att ingen fotgängare verkar vara på väg över. Därefter fokuserar man på guppet, för att ta det så smidigt som möjligt. Men på ingen tid alls kan då en person vara på väg över gatan. Jag har sett olyckor hända och har själv vid ett par tillfällen varit nära att köra på joggare och cyklister. Samma problem gäller för övrigt även de planerade nya försnävningarna. Men fartkameror har inte sådana tråkiga effekter, och det har inte heller andra former av hastighetskontroller.