Ska bilar får köra i en hastighet på endast sju kilometer i timmen är en het fråga i Skillingaryd som i dag besvaras av affärsidkare med flera.
Tanken från kommunen är att sträckan mellan Sturegatskrysset (Önska/Frälsningsarmen) till Artillerigatan (Hemköp) ska bli en sådan kallad gångfartsgata. All biltrafik ska ske på de gåendes villkor och maxhastigheten är sju kilometer i timmen – precis som det i dag är på Artillerigatan och Stationsgatan. Tanken med förslaget är bland annat att få bort onödig tung trafik genom samhället
Åsikterna är delade och därför har vi frågat några som är boende eller verksamma utmed sträckan.
Ted Engdahl som driver en smörgåsbutik och restaurang utmed sträckan säger:
– Jag vet vad jag har, men vet inte hur det blir. Det kan bli jättebra med en gångsfartsgata med fler parkeringsplatser och liknande.
– Men risken är att det blir mycket omläggningsarbeten så kunderna inte kan komma fram, finns faktiskt företag som har gått i konkurs när det är sådana arbeten, säger Ted.
Yuonar Warda driver Skillingaryds Pizzeria och han välkomnar en fartsänkning.
– Blir ju helt perfekt. Då hinner ju folk komma in och hämta en pizza när dom kör förbi, säger han med glimten i ögat.
Kjell Eriksson, Elmontage, har jobbat i över 40 år utmed Storgatan.
– Verkar vara ett bra förslag. Men varför inte utöka sträckan från Ragges och Skillingaryds Arena, det är ju viktigt med säker trafikmiljö vid våra skolar, säger Kjell.
Thoy Phan, Kina Wook, har inte satt in sig riktig i ärendet och har följande kommentar:
– De som bestämmer får göra som de vill och det är bara att hoppas på att det blir bra.
Johanna Karlsson som driver Fröken Klipp i bankhuset vet inte heller riktigt vad hon tycker:
– Det är ju mycket trafik och det vore kanske inte fel med sänkt hastighet och fler parkeringsplatser.
Tommy Lembke är boende utmed Storgatan, på den före detta Dohrnertomten, mitt emot Önska:
– Ett jättebra förslag. Tung trafik, förutom varubilar till centrums affärer, har inte i samhället att göra, säger Tommy.
En annan boende utmed Storgatan är Thomas Hill och han är inne på Kjell Erikssons linje.
– Bra förslag men sträckan ska vara längre, förbi skolan.
Fotnot:
Vi har haft en fråga som besvarades av 487 läsare.
Frågan var: Storgatan från Sturegatan till Artillerigatan föreslås bli gångfartsområde. Vad tycker du om det?
Resultat:
Dåligt (69%, 334 röster)
Bra (26%, 128 röster)
Vet inte (5%, 25 röster)
Antal röster: 487
Förstår inte varför man ska krångla till det hela tiden, och alltid med en saftig prislapp. Genomfartsförbud för tunga fordon mellan rondellerna vid Krahners och Slätten. Hur svårt kan det vara?
Problemet med ett genomfartsförbud enbart på Storgatan blir ju att trafiken istället flyttar till Östra Allégatan. Och där är det ju inte bättre att ha den. Där finns det också en förskola.
Jag hoppas, för affärsidkarnas skull att man inte stänger av hela gatan under arbetet utan nöjer sig med att först göra iordning den norrgående filen medan södergående fil är öppen för lätt trafik med begränsad hastighet, 30 km/tim. Därefter att man gör iordning den södergående filen. Detta skulle innebära att affärsidkarna inte skulle bli lika drabbade.
Förstår inte riktigt varför man funderar i dessa banor och vill stänga av Storgatan i Skryd. Man flyttar ju trafiken till de andra gatorna istället bara, Östra Allegatan idag är ju en autostrada och har alltid varit. Tror inte det är bättre sen jag flyttade därifrån heller! Och Fabriksgatan kommer ju med att få ökad trafik av tex tynga fordon! Detta med tunga fordon i samhällen är ju ett otyg, dock väldigt enkelt att åtgärda när vi numer ”ägar” gamla E4:an vilket jag tror vi gör: Sätt upp en skylt i varje rondell i Vgd & Skryd för icke behörig trafik över 3.5 ton och kostar en bråkdel av summan det skulle kostat att bygga om och stänga hela samhället i Skryd. Sen kan man kanske enkelrikta gatan förbi Skillingehus/Systembolaget och göra snedparkeringar som i Vgd och då blir det ju likadant som i Vgd!
Lasse! Det var ju precis det jag menade. Skyltar i bägge rondellerna innebär givetvis att genomfartsförbudet ska gälla på alla gator mellan rondellerna. Behövs väl en på Fabriksgatan vid Krahners och en i korsningen Åkersvägen/ Nyholmsvägen ochså. Det måste ju vara värt att prova till en mycket låg kostnad, så får vi väl se om det blir bättre.
Var ska kommunen hämta alla dessa människor som ska vandra på denna ”gågata” och vilka skyltfönster och butiker ska de besöka?
Naturligtvis Janne så får man skylta upp så den tunga trafiken inte kan ”smita” förbi på andra vägar! Vill inte skriva klarspråk vad jag tycker om att lägga en våt filt över Skillingaryd om detta förslaget går igenom, men tycker det är urbota dumt att komma på tanken att stänga av en genomfartsled! Samtliga butiker/näringsidkare har parkeringar vid sidan av sina verksamheter och inte är det fullt på dem vad jag kunde se när jag körde förbi vid 12.45 tiden idag! Håller med dig i din frågeställning MS!
Detta ju ren idioti. Vi bor inte i en storstad. Begränsa hastigheten till 30 km / Tim och förbjud tung trafik. Risken med detta förslag är att butiker och näringsidkare drabbas vädlingt hårt.
Vi kommer att belasta Ljungbergsgatan och Östra Allegatan istället . De få butiker som finns utmed Storgatan kommer att bli de stora förlorarna.
Sign. Skillingarydsbo.
Då man satte upp avsmalningarna på Storgatan valde många att köra östra allegatan istället. Det var en väldigt trafikerad väg tills dom tog bort avsmalningarna. Trafiken här har minskat radikalt sen dess. Ska man nu sänka hastigheten till 7km i ”city” kommer fler att köra ö.alleg igen.
Funderar på hur mycket tung trafik som trängs i centrum i onödan? Nordvästra industriområdet går ju att nå via kranerhs-rondellen. Men så länge det finns ett par industrier två mataffärer och en bensinmack mitt i mellan rondellerna, så blir det obönhörligen leveranser dit. Det går ju visserligen att förlägga all tung trafik via östra allegatan förbi dagisen och genom bostadsområdena, så det blir lung och ro på genomfartsleden. Finns det någon uppmätt statistik på hur mycket tung trafik som svänger av motorvägen bara för att passera och vara i vägen i centrum, för att sedan köra på motorvägen i andra ändan igen? Detta måste ju isf snarast förhindras…