NTF har utrett det tunga trafikflödet genom Vaggeryds kommun. Utredningen pekar på delvis skrämmande fakta. Nästan 80 procent av alla motordrivna trafikanter kör för fort på 30-sträckan förbi Hjortsjöskolan.
Andelen fortkörare inom den tunga trafiken är vid Hjortsjöskolan 77 procent.
Sammanlagt passerade 23 762 fordon skolan under mätperioden vilket ger 3 429 per dygn.
Mätningen vid Hjortsjöskolan genomfördes vecka 40 på gamla E4/Jönköpingsvägen. Av det 23 762 fordon som passerade var 1 363 lastbilar eller bussar vilket motsvarar 197 per dygn. Medelhastigheten var 39 km/timmen.
Längre söderut i Vaggeryd kör man inte lika fort. Men där, vid övergångsstället vid Rikets sal, är trafiktrycket desto större med sammanlagt 28 029 fordon per vecka. Det betyder 4011 fordon per dygn varav 315 lastbilar/bussar. 14 procent kör för fort.
Vid järnvägsviadukten passerade 21 481 fordon varav 3 065 lastbilar/bussar.
Hokvägen vid Syntema passerades på en vecka av 15 591 fordon– 2 742 om dygnet. Andelen tunga fordon under mätperioden var 2 198, alltså 833 fler än vid Hjortsjöskolan.
I riktning mot Vaggeryd valde 657 av 1081 att svänga söderut in mot tätorten medan resterande 424 tog vägen norrut mot trafikplats Vaggeryd norra på E4. Frågan är
Fyra av fem bilister kör för fort här alldeles söder om Hjortsjöskolan. Den här trion höll dock igen.
Ja där ser man hur dåligt det fungerar med försnävningar av vägbanan och ändå vill man nu bygga fler sådana både i Vaggeryd och Skillingaryd. Detta är enligt min mening att kasta pengarna i sjön. Dessutom utgör försnävningarna i sig trafikfaror. Folk tävlar om att komma först in och den som förlorar kampen får bromsa / stanna och sedan accelerera igen med de negativa effekter detta medför. Fotgängare känner någon form av falsk trygghet i försnävningsområdena. Själv blev jag i somras i min bil påkörd av en mötande lastbil vid Hjortsjöskolan – den körde efter principen att den största och starkaste skall fram även om en annan bil redan är inne i försnävningen. NTFs undersökning stöder det jag sagt tidigare om försnävningarna – bygg inga nya försnävningar, riv bort de som redan finns och satsa istället på hastighetsövervakning.
Det var väl detta resultat som önskades av de som lobbade för att ta bort avsmalningarna? full fart förbi skolorna utan några ”jobbiga” hinder.
Att de som tog beslutet inte begrep att detta skulle bli konsekvensen är en gåta.
När folk var skogstokiga över avsmalningarna så blev politikerna livrädda och tog bort dem utan att våga argumentera varför de uppkom.
Ska bli intressant att se hur politikerna ska gå vidare med detta…. Kommer de våga agera och se till att åtgärder kommer så att bilisterna tvingas att sakta ner? Följer detta med spänning….
Samma sak på Skolgatan i S-ryd, där går hundratals förskolebarn och elever längs hela skolgatan varenda dag. Trots detta kör man alldeles för fort. Det är så illa att även föräldrar och lärare ignorerar 30-skyltarna och gasar på när det är som mest barn på väg till och från skolan.
Grejen är väl att folks hastighetsdiciplin inte blir bättre av försnävningarna. Det får man väl säga att NTFs mätning har visat på ett övertygande sätt. Man kommer inte att få ned hastigheterna hur många försnävningar man än bygger. Däremot flyttas en del av uppmärksamheten från medtrafikanterna – fotgängarna och till att man tittar på försnävningarna. Försnävningarna är därmed 1. verkningslösa och 2. skapar istället ytterligare trafikfaror. Det enda verkningsfulla sättet att få ned hastigheterna är hastighetsövervakning, kanske i en kombination av fartkameror och manuell övervakning.
Det vore intressant med motsvarande statistik för Skillingaryd