I dag lanserade handeln i Skillingaryd och Vaggeryd ett nytt grepp för att stärk sin kundkrets och vinna nya kunder: Berättelsekortet.
Detta nya begrepp sjösattes under symbolik när ett antal handlare smyckade den kommunala julgranen på torget i Skillingaryd med sina berättelsekort.
Under de kommande veckorna kommer många kommuninvånare att få stifta bekantskap med berättelsekorten, framför allt kanske i julklappar av olika slag.
På detta kort, stort som en julklappsadress berättar handlaren om sig, sina tankar och sitt företag. Berättelsekort kommer att bifogas julklappar, presenter och blommor för att ta tre tänkbara exempel.Men det är naturligtvis upp till handlaren själv att användningsområdet.
Man skulle också kunna likna berättelsekortet vid ett visitkort, men större och långt mera personligt hållet.
Berättelsekortet har tagits fram i samband med arbetet kring Handelsplats: Göra skillnad.
– Tanken har väckts under den affärsutvecklingsprocess som pågår, säger samhällsutvecklare Louise Skålberg.
– Berättelsekortet är en berättelse från handeln med sina unika signatur. Tanken är att varje butik ska hitta sin berättelse, sin passion där man berättar varför man driver sin butik. Dessa berättelser kommer att utvecklas i intervjuer, annonser, i social medier. Berättelsekortet är ett först steg på den vägen.
Riktigt bra det ni alla handlare gör nu, med att ta fram
det där lite unika i respektive handlares historik och produktutbud . Detta måste till för att vi övriga, alltså era kunder, skall stanna upp och se vad mycket fint och bra vi har alldeles runt knuten.
Ta vara på våra lokala goa handlare som verkligen bjuder på sig själva och du, tänk till innan du pekar med pekfingret på bildskärmen nästa gång du är inne i någon webbutik.
Fram för ett gott lokalt Handlarliv även efter Jul.