Hur ser det egentligen ut i Robotvärlden? Eller i Läskiga världen?
Barnen på Sörgårdsskolans fritids har verkligen gett fantasin fritt spelrum under hösten och tjuvtittat in i minst sagt märkliga världar.
Jonna Rapp som är lärare på Sörgårdsskolans fritids berättar:
– Vi har under hösten jobbat med entreprenöriellt lärande med barnen. Med det menas att barnen lär av varandra,säger Jonna Rapp.
– Tillsammans har de skapat olika “världar” av material som vi har hämtat på Remida.
På Sörgårdsskolans fritids går 90 barn fördelade efter ålder på tre avdelningar; Talgoxen och Bofinken för barn i förskoleklass och årskurs ett på grundskolan samt Måsen för andra-, tredje och fjärdeklasssare.
Under några höstmånader har barnen i åldersblandade grupper med liv och lust gemensamt skapat de mest fantastiska framtidsvärldar av spillmaterialet från Remida.
I eftermiddag visade barnen upp resultatet av sina grupparbeten för föräldrarna i samband med drop in-fika.
Entreprenöriellt lärande innebär även att utveckla och stimulera generella kompetenser som att ta initiativ, ansvar och omsätta idéer till handling. Det handlar om att utveckla nyfikenhet, självtillit, kreativitet Det entreprenöriella lärandet främjar också kompetens att fatta beslut, kommunicera och samarbeta
Jonna Rapp Sörgårdsskolan fritidshem