Operatören för Krösatågen i Småland, DSB Småland AB är i akut ekonomisk kris.
De vann upphandlingen 2009 om att få köra tågen fram till 2018.
Nu är bolaget i ekonomisk kris, trots att ägarna har pumpat in över 10 miljoner kronor.
Jönköpings Länstrafik kan inte garantera att operatören fortsätter efter 1 mars. Redan nu har länstrafiken börjat arbeta med att hitta en ny operatör.
Troligtvis kommer en eventuellt ny operatör att överta de flesta av personalen som numera lever i osäkerhet.
Ja ja, där ser man hur bra det är med privatisering och anbudsförfaranden jämfört med hur det var när SJ körde alla tåg.
Ja, C G på den tiden var det inga problem, SJ fick alla pengar de behövde. Det fick kosta hur mycket som helst att producera dessa transporter.
Skolan likadant, visst var det bättre förr? Men varför är kommunens enda privata skola den enda som inte får kritik från Skolinspektionen? Är det inte konstigt med allt vi läser om friskolor? Alla kommunens skolor har stora brister, den enda privata är utan brister. Trots, eller tack vare en S och C, styrning av kommunen?
John Bauer gymnasiet är i så fall ett bra exempel från skolvärlden – lämnade studenterna åt sitt öde efter att ha hämtat ut vinsten. Men visst var det bättre förr, ur många synvinklar, inklusive tåg och buss.
Mats, tycker du att nuvarande regeringen har lyckats bra med tågtrafiken i stort? Eller har det rent av blivit katastrof? Tror du att privatisering är lösningen på allt. Det tro inte jag.
Anders P.
Privata aktörers främsta syfte är inte kvalitet utan vinstmaximering. Jag tycker inte att våra skattemedel skall gå till rika entreprenörer utan skall användas församhällets nytta. Det är bättre att betala det som behövs från början än att riskera att man dubbelbetalar om den privata aktörn går i konkurrs som John Bauer mf.
Mats! Jag föreslår att kommunen skrotar alla planer på nya försnävningar av vägbanor i Skillingaryd och Vaggeryd och istället lägger de pengarna på skolan. Vad tycker Du om det?
Har ni inte tappat tråden nu, det gälde ju huruvida DSB Småland AB hotas av konkurs eller ej.
Att ett affärsdrivande företag som inte får ut tillräcklig lönsamhet begär sig i konkurs är beklagligt men fullt naturligt.
Det fins inget starkare insitament i affärsvärlden än att generera vinst, så varför bli så fårvånad.
Men Rolf , om det nu är så som du säger vill jag gärna veta varför SJ kan öppna nya stationer och gå med vinst mellan Halmstad och Göteborg när DSB gick i konkurs på samma sträcka pga olönsamhet ???
Men Karin, sparkar du inte in en öppen dörr nu, det är ju just det jag menar.
SJ kan drivas utan att stora summor hamnar i privata fickor.
Det fungerar mer som ett nonprofitföretag, ev. vinst investeras i verksamheten.