– Miljön och näringslivets konkurrenskraft kräver att järnvägen Halmstad Nässjö elektrifieras.
Det säger socialdemokraterna i Vaggeryd, Värnamo och Gislaveds kommuner i ett gemensamt utspel som på måndagen presenterades på stationen i Vaggeryd. Oppositionsrådet i Värnamo Ulla Gradéen, som också är ordförande i partidistriktet, och oppositionsrådet i Vaggeryd Berry Lilja som är ordinarie ledamot i Länstrafikens styrelse presenterade de socialdemokratiska tankarna kring järnvägens framtid i våra bygder.
För några år sedan rustades järnvägen upp mellan Vaggeryd och Värnamo.För att den mångmiljonsatsningen inte ska bli ett slag i luften kräver nu Socialdemokraterna att banan också elektrifieras. En klar vilja att gå vidare finns enligt Berry Lilja hos Trafikverket.
– Det finns ett stort intresse för den här frågan hos Trafikverket efter satsningen på godsterminalen på Båramo,säger Berry Lilja.
– Trafikverket är med på spåret, det är ingen tillfällighet att de också har varit med om att rusta upp banan. Men för att vi ska kunna gå vidare med elektrifieringen krävs att vi trycker på från vårt håll.
Om det blir regimskifte i landet pekar Berry Lilja på att de rödgröna har avsatt 100 miljarder mer än regeringspartierna till infrastruktursatsningar.
Ulla Gradéen pekar på att (S) är det enda parti som föreslagit mer pengar till Länstrafiken.
– Tydligen är det så att departementet med minister Åsa Torstensson i spetsen inte klarar av att genomföra en politik som medverkar till en hållbar miljö och samtidigt underlättar företagens transportbehov, konstaterar Ulla Gradéen.
– Men vi växer som logistiklän samtidigt som hamnarna i Halmstad och Göteborg redan är trångbodda och därför behöver hjälp av torrhamnarna i Vaggeryd och Nässjö.
Hon pekar också på att GGVV är en med sin reservdelstillverkning ligger perfekt placerad mitt i södra Sverige med i stort sett hela nord-Europa inom bekvämt räckhåll.
En elektrifiering av y:et (Väranmo-Nässjö och Vaggeryd- Jönköping) skulle kosta cirka 400 miljoner. Men de två socialdemokratiska toppolitikerna vill se eldrift på hela sträckan Halmstad-Nässjö. Då kan man man enligt det socialdemokratiska förslaget på ett bekvämt sätt nå högskolorna i Växjö, Jönköping, Linköping och Halmstad samtidigt som näringslivet i regionen får snabbare och miljövänligare transporter.
– Med elektrifiering får vi ett rundare och smartare län, säger Gradéen.
Berry Lilja pekar också på rena miljövinster om man byter diesel mot el som drivmedel för tågen.
– Tågen bli snabbare och man slipper skiftena från dieseldrift till el och tvärtom som är mycket tidskrävande, för exempelvis tågen från Göteborg till Båramo. Dessutom är ju elen mycket miljövänligare än dieseln samtidigt som det blir ökat utrymme på spåren, säger Berry Lilja.
Berry Lilja och Ulla Gradéen, här på stationen i Vaggeryd, vill elektrifiera järnvägen Halmstad-Nässjö.
.
» Bygg Europabanan och Götalandsbanan. med stationer i Jönköping, Värnamo och Tranås.
» Elektrifiera järnvägen. Värnamo-Jönköping och Vaggeryd-Nässjö
Sades först av vem (EP som driver dessa frågor starkt i Landstinget…) se i högermenyn vid sidan av….
Heja Alliansen
Sussi: Det spelar väl ingen roll vem som ‘sa det först’? Den nuvarande regeringen vill inte bygga europabanan och götalandsbanan inom överskådlig framtid. Rödgrönt vill börja bygga götalandsbanan snarast.
Skönt att de rödgröna vill satsa på tågen. Jag som går en tågförarutbildning i Mjölby vet ju hur bra det skulle vara med elektrifierad bana, dock tycker jag att dom att elektrifiera den till Jönköping också.