Idag åkte Centerpartiets toppkandidater på en biogasturné genom länet. Siffror visar att klimatsmart körning ökar lavinartat. Något som kan gynna Jönköpings län i framtiden.
Nu puffar Centern extra mycket för biogasanvändande genom en turné genom länet med riksdagsledamoten Annie Johansson i spetsen, tätt följd av riksdagskandidaten, Göran Lindell från Vetlanda samt Maria Leifland och kommunstyrelsens ordförande, Hans-Göran Johansson.
– Vi klarar oss inte utan bilen, men vårt bilåkande behöver inte fortsätta bidra till ökade utsläpp. Inte om vi använder den potential som finns i länet och satsar på produktion av biogas, konstaterar riksdagsledamot Annie Johansson (C)
Och regeringen har också antagit en biogasstrategi för att öka andelen bioenergi. Man har satsat 200 miljoner för att främja gårdsbaserad biogas och 150 miljoner för att stötta utbyggnaden av biogasmackar, dessutom kan man få investeringsbidrag genom landsbygdsprogrammet.
Ökat stöd för biogasproduktionen
Nyligen presenterade också Energimyndigheten, Jordbruksverket och Naturvårdsverket en rapport där man konstaterat att samhället tjänar på att ställa krav och ge stöd för att öka biogasproduktionen eftersom att man minskar utsläppen av metan i luften. Energimyndighetens generaldirektör, Tomas Kåberger, menar att man måste mer än fördubbla biogasproduktionen i landet. Jönköpings län har goda naturliga förutsättningar att spela en viktig roll i det arbetet då länet har högst andel lantbruksföretag med husdjursskötsel.
– Jönköpings län har fantastiska möjligheter att öka produktion och användandet av biogas. Vi har en riklig skog, mycket djur i lantbruket och stor potential vid förbränning av sopor, säger Centerns riksdagsledamot, Annie Johansson.
Trenden är bruten
Och trenden är bruten och för första gången i historien minskar utsläppen från transporter. Det tillskriver man miljöbilspremien och skattebefrielse som gjort att antalet miljöbilar nu säljs som aldrig förr. Från 23000 bilar i slutet av 2005 til att vid senaste årsskiftet rullar nu 330 000 miljöbilar i landet. I Jönköpings län rullar snart 10 000 miljöbilar. Och av nybilsregistreringarna under perioden januari till juni var det drygt 30 procent miljöbilar.
Vill bli bästa biogaslänet
Men Centern i Jönköpings län är inte nöjda med det. Man vill vara en föregångare för andra län när det gäller satsning på biogas och även följa upp den nationella strategin med lokala motsvarigheter. Visionen man har är att Sverige under år 2030 ska ha en fordonspark som är helt oberoende av fossila bränslen.
– Centern har föreslagit en Supermiljöbilspremie som ska ge konsumenter som köper en bil som släpper ut mindre än 50 gram koldioxid per kilometer 40 000 kronor i premie. Det skulle göra avancerade miljöbilar attraktiva för bilköparen, säger Hans-Göran Johansson (C)
Behövs bättre infrastruktur
Samtidigt behövs en bättre infrastruktur för biogasen. Det finns idag fem tankställen för fordonsgas i länet. Två i Jönköping, en i Gislaved, Gnosjö och Värnamo. Men det krävs mer mackar och allt bättre förgasningsteknik för att få upp större volymer av biogasproduktion.
De tre centerpolitikerna från Värnamo tror mycket på att det nya reningsverket vid Stomsjö kan bli en leverantör av biogas. Och det finns ett stort potential för de så kallade gröna näringarna i länet. Biogaslänet nummer ett är Centerns stora vision i sammanhanget.
– Vi kan också se att det blir på detta området som många nya jobb kan skapas i framtiden, säger Maria Leifland (C) avslutningsvis.
Den som läst denna artikel finner antagligen följande länkar intressanta:
”Därför räcker det inte med en supermiljöbilspremie”:
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.336907/darfor-racker-det-inte-med-en-supermiljobilspremie
”Låt bli att krångla med miljöbilspremier”:
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.337573/svebio-lat-bli-att-krangla-med-miljobilspremier
”Politiker runt om i landet har fått erbjudande om att låna en bil helt gratis av Volkswagen. Nästan samtliga har tackat nej eftersom de anser att det är olämpligt. Men i vårt län rullar en av bilarna. Centerpartiet i länet har tackat ja, men det kan vara olagligt.”:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=3912964
Var glad att det är en s.k miljöbil. Vi behöver bilar i vårt avlånga land och då gäller det att köra på så lite bränsle som möjligt. Vår diesel Volvo tar 0,47/l om du kör miljövänligt.
Att höja skatten 49 öre gör ingen glad. Tänk vad transporterna blir dyra och vem får betala höjda priser på tomater från Spanien. Hjortron från Norrland, koskenkorva från Finland osv.Det är du och jag alltså vi konsumenter.
Oljan kommer att ta slut. Om två år har vi nått produktionstoppen, därefter blir det dyrare ändå. Mycket dyrare. Vi måste börja omställningen genast!
Nej ingen vill betala för dyrare tomater. Dina barn och barnbarn vill heller inte betala för konsekvenserna som kommer om vi inte ställer om till fossilfritt NU!
Höjningen på ynka 49 öre har du ju sparat in många gånger om med din bränslesnåla bil. Du har dessutom fått högre lön de senaste åren medan bensinpriset legat relativt stabilt.
Dessutom kommer de som behöver bilen till jobbet att kompenseras.