I kväll står bro över Hjortjsö återigen på dagordningen vid ett sammanträde med kommunfullmäktige. Senast det skedde var förra året och blev det en återremiss av ärendet innan debatten hann börja. För 40 år sedan skulle till exempel en vägbro byggts men planerna förverkligades aldrig.
Detta med bro över ortens pärla, alltså Hjortsjön, är inget man tar lätt på i Vaggeryd, vare sig det handlar om vägbroar ller som nu en gång- och cykelbro. Som 1971:
Trots att 2 025 vaggerydsbor skrev på en protestlista hösten 1971 mot ett brobygge vid Tränget norr om Hjortsjöbadet beslöt politikerna att bilbro skulle byggas över sjöns midja.
Det var den första moderna klassiska miljöstriden i Vaggeryd. På ena sidan stod politikerna som ville värna industrin och få bort den tunga lastbilstrafiken genom Vaggeryd till Munksjö massafabrik i Götafors. Deras förslag till lösning bestod i att leda genomfartstrafiken från Svenarum och Hok norr om Vaggeryd med hjälp av en bro över Hjortsjön och ut på den motorväg som planerades längre västerut vid Bäckalyckan.
På motsatta sidans barrikader var det ungdomarna i Fältbiologerna som förde striden och pekade på riskerna med en bro. Bland annat varnade man för att badplatsen skulle förstöras och riskerna för vattenförorening öka samtidigt som riskerna ökade för nedsmutsning av vattentäkten. Avgaser, buller och skräp skulle tillsammans med brobygget minska Hjortsjös attraktivitet.
Fältbiologernas motförslag var att bygga tillfartsvägen norr om sjön. De fick bland annat stöd av Fackliga centralorganisationen och av en aktionsgrupp mot brobygget.
Men den politiska ledningen stod fast. Politikerna försvarade sig med att den planering som utgått från ett beslut i Vaggeryds köpingsfullmäktige i november 1965 hade kostat så mycket pengar att den måste fullföljas och att folkopinionen med fältbiologerna i spetsen var för sent ute.
Trots att några av politikerna bytte sida klubbades broförslaget av kommunfullmäktige med byggstart 1974. Men det blev ingen motorväg på 1970-talet och 1979 konstaterade politikerna att brotankarna var avförda från dagordningen eftersom motvägen dröjde, årtionde efter årtionde
Till sist blev det som Fältbiologerna ville. När motorvägen väl blev verklighet som 20 senare drogs trafiken norr om Hjortsjön.