I dagarna har det gått 20 år sedan den mest genomgripande och dyraste förändringen av kommunivånarnas liv och leverne slutfördes. Då öppnades motorvägen förbi Vaggeryd.
Det var den 26 september 1994 som motorvägen mellan Krängsbergs led åtta kilometer norr om Vaggeryd och Hyltena togs i bruk. Det handlade då om 12,2 kilometer motväg som kostade 160 miljoner kronor.
Ett knappt år tidigare, den 10 november 1993, öppnades den 14 kilometer långa motorvägssträckan förbi Vaggeryd upp till Krängsbergs led med en ceremoni vid trafikplats Vaggeryds södra.
Kommunalrådet Evald Andersson och landshövding Gösta Gunnarsson talade och sedan klipptes det blågula bandet av elever från Fenix. Först ut på den nya vägen var som sig bör Lennart ”Bil-Gunnar” Svensson från Vaggeryd i en veteranbil från1929.
Då hade Vaggerydsborna i 40 år väntat på den nya vägen, utan att något hänt. Det var den nya vägsträckningen väster om Hjortsjön som accentuerade debatten om bron över Hjortsjön , en debatt vars svallvågor fortfarande gör sig påminda.
Men när saker och ting började hända gick det snabbt. Bankkrisen i början på 1990-talet gjorde upphandlingen extremt gynnsam. Faktum är att förbifart Vaggeryd ”bara” kostade 190 miljoner vilket var betydligt mindre än vad de första kalkylerna visade. Arbetet tog 22 månader.
Vad som skulle hänt om den nya vägen inte blivit verklighet vågar vi inte tänka på. Tänk er 20 000 fordon per dygn genom Vaggeryd…
Det var då chaufförerna som blev intervjuade i Radio Jönköping dyrt och heligt försäkrade att dom skulle använda den smidigaste vägen och inte köra genom samhället! Men efter 20 år fick vi tvinga dom åka runt med hjälp av genomfartsförbud….