Nu slår bröderna Bertilsson till igen: I den gamla magasinsbyggnaden på Fabriksgatan får de åter utlopp för sin skaparglädje. Den här gången är det en sportbil med direkt vaggerydsanknytning som växer fram. Nämligen den Chevrolet Camaro som bensinmacksföreståndaren på Din-X i Vaggeryd, Thomas Gunnarsson tävlade med i Super saloon-klassen på 1980-talet. Vid den tiden var just den klassen hetast i landet och det skrevs spaltkilometrar om hans framfart.
Men att det blev just Thomas Gunnarssons bil som de tog sig an var en ren men lyckosam tillfällighet: I våras upptäckte Peter i en tidskrift en annons om en super saloon-bil som var till salu i Umeå. Ingen visste då att det var just Thomas Gunnarssons gamla bil.
– Men min kompis Benny Augustsson som var med och ”skruvade på bilen” kände igen den, berättar Peter.
– Han började ringa runt, bland annat till killen som hade byggt bilen. Efter att ha jämfört med bilder och annat kunde de konstatera att det var just Thomas Gunnarssons bil.
Det byggdes endast fyra sådana bilar. Bara taket på bilen var original, allt annat var special. Innan Thomas Gunnarsson köpte den satt flerfaldige svenske mästaren Bosse ”Emma” Emanuelsson bakom spakarna.
– Den skickades till oss, helt nedplockad i en container till ett pris av 33 000 kronor. Sedan tillkommer motor och växellåda men det handlar ju om begagnade grejer och inte några extrema summor, berättar Peter.
Den summan måste betraktas som rena vrakpriset för en superbil…Men det kommer att bli en hel del att pyssla med längs vägen.
– Till att börja med undrade vi hur vi skulle kunna få ordning på det som låg i containern; rörramschassi, plastkaross, bakaxel, fälgar, försäkrar Peter.
– Men egentligen är det inte så svårt, det tar bara tid. Med tiden löser sig det mesta…
Just nu jobbar de med montering av rörramschassit och de olika karossdelarna som upptar åtskilliga kvadratmeter i garaget.
– Vi började på semestern och hoppas få igång bilen till våren. Det klarar vi om vi ligger i, säger Peter.
– Sedan gäller det att få ned allt på hjul så att man kan börja se att det ska bli en bil av det. Det vi strävar efter är att det ska bli en bra bil, en riktig körmaskin.
Det svåra? Hjulupphängningarna. Där kommer bröderna att ta hjälp av Fredrik Nylander som är kompis till Peter. Men ingen behöver väl tvivla på att resultatet bli bra när täckelset över bilen faller någon gång sommaren 2015.
- Peter Bertilsson i färd med detaljarbete.
- Bröderna vid rörramschassiet.