Oron för vad som ska hända med skolorna i Svenarum och Åker är verkligen stor. I kväll kom cirka 100 personer till Folkets hus i Vaggeryd för att ge eftertryck åt den protestskrivelse som lämnades över till de ledande politikerna i Femklövern.
Många av besökarna tog barnen med sig för att understryka kraven i protestskrivelsen som avslutades med följande formulering:
Vi kräver att man backar tillbaka i beslutsordningen med utgångspunkt i att de elever som bor på landsbygden klass f-6 får en väl fungerande landsbygdsskola. Detta borde vara lika självklart som att de elever som bor i tätorten har en väl fungerande skola nära sig”..
Andra tog tillfället i akt att ställa de närvarande Femklövern-politikerna mot väggen.
Anna Munkstierna är en av dem som gått i spetsen för protesterna och hon var nästan överväldigad över den stora uppslutningen.
– Väldigt bra uppslutning, många fler än vad jag vågade hoppas på. Jag är stolt och glad, säger hon.
Avsikten med proteströrelsen är att säkra landsbygdsskolornas existens på lång sikt, inte bara över de närmaste åren.
– Ja, vi vill bevara skolorna och understryker dessutom att de är bra, trots det som står i lokalplanen. Vi reagerar också mot en annan formulering , att det inte är bra med blandade årsklasser. Vi vill nämligen har kvar de skolformer som gäller.
Kommunalrådet Allan Ragnarsson försäkrade att de som sades i valrörelsen och som är en del av Femklöverns programförklaring gäller. Inga landsbygdsskolor ska läggas ned under mandatperioden.
– Vi politiker håller faktiskt våra vallöften, säger han.
Vad som gäller bortom nästa val vill han inte spekulera i.
– Prio ett ligger nu på vad på att lösa den akuta lokalsituationen för skolan i Vaggeryd samt de renoveringsbehov som måste åtgärdas, säger Ragnarsson som tillägger att han inte ge några garantier för framtiden.
Han menar dock att landsbygdsskolorna inte är i fara så länge inte befolkningsunderlaget sviktar.
Därför gäller det nu för de som vill bevara landsbygdsskolorna, framför allt då i Svängrum och Åker, verkligen mobiliserar – även långsiktigt.
Bygg, bo ,flytta till landet och producera barn verkar vara en bra ide för att behålla skolorna på landet.. Skolorna på landet har oftast en lugn miljö, så de lärare som tycker det är stökigt i skolor med många barn . Sök tjänster på de små landsbygdsskolorna.
Har en viss förståelse för att förändringar kan vara svåra, men skolan ställer stora krav idag. Läroplanen ställer stora krav vad gäller lokaler, utrustning och likvärdighet. Dålig arbetsmiljö är inte bra för någon. Ibland tror jag att föräldrar oroar sig i onödan, elever får redan idag åka kors och tvärs mellan förskolor, skolor, fritidshem m.m. Var är problemet? Det är ju bara frågan om en omorganisation, skolorna finns ju fortfarande kvar, antingen som förskola eller grundskola.Är helt övertygad att både BUN och förvaltningen i Vaggeryd ser till barnens bästa….
Det finns alltid två sidor av ett mynt. Det är inte bara fördelar med små skolor på landsbygden. Vårat barn började i skolan på en liten skola, och problemen började direkt då dom var 5 elever i klassen 2 pojkar och 3 flickor. Dom två andra flickorna blev kompisar direkt och därmed kom våran flicka utanför direkt. Trots att vi påtalade för skolpersonalen ett flertal gånger att våran flicka inte trivdes i skolan och var mobbad av ett flertal av eleverna på skolan gjordes inget för att motverka detta. Då valde vi att flytta våran flicka till en större skola, och där blev hon välkomnad direkt och hittade nya kompisar. Problemet var bara att vi blev av med skolskjutsen då kommunen ansåg att vi hade flyttat våran flicka utan att dom hade fått försöka komma tillrätta med problemen på första skolan. Så nu får vi köra henne till skolan på morgonen och hämta henne på eftermiddagen, vilket blir ca 4mil om dagen. Fördelen med större skolor är att det finns mer elever som kan hitta varandra och bli kompisar. Sen vet jag att många elever som kommer från små skolor känner sig bortkomna när dom ska börja på mellanstadiet och kommer till större skolor, och har svårt att acklimatsera sig.
Hoppas också att BUN ser till elevernas bästa och se till att de får vara i moderna lokaler där de bästa förutsättningarna finns att ha en bra pedagogik. Den möjligheten finns inte på de skolor som nu diskuteras att läggas ner. Visst förstår jag att föräldrar vill att eleverna ska nära till skolan, men när det finns så många fler nackdelar så är det inte riktigt försvarsbart att säga att skolorna ska vara kvar.
Man kan tycka olika mycket om små skolor. Man kan tycka olika mycket om förändringar. Det någon ser som en förbättring uppfattar någon annan som en försämring. BUN ska klara sitt uppdrag och ansvar för barn, elever, personal och budget. Det är min uppfattning att det inte är skolors storlek eller geografisk placering som avgör enskilda elevers skolresultat. Lokalers brister avgör i de flesta fall inte heller. Det handlar om skolors inre organisation och pedagogik. Kompetens hos lärare/skolledare är viktigast. En liten skola organiserar och undervisar inte på samma sätt som en större. Det kan ex. skapas både pedagogiska och sociala vinster när barn i olika åldrar möts i klassrummet/ fritids/förskola. Men såklart att det kräver sin pedagog. Oavsett vilka beslut, som kommer fattas frgent med lokalplansutredningens som grund, så hoppas jag att skolan som helhet engagerar till diskussion och reflektion. Kommunanställda inom förskola/skola, kommuninvånare och politiker: Det är värt att tänka till. BUN bedömer att man behöver rejält ekonomiskt tillskott för att klara sitt uppdrag.Vad händer om tillskottet uteblir?