Kan vi ny lägga den fleråriga debatten om avspelningarna på gamla E4 genom Skillingaryd och Vaggeryd till handlingarna? Mycket tyder på det.
Tekniska utskottet antog nämligen det förslag som tekniska kontoret presenterat om säkra gång- och cykelpassager.
Den här, förmodligen, sista turen i avsmalningdsdebatten togs i
höstas då tekniska kontoret på uppdrag lade fram ett förslag för säkra gång- och cykelpassager på sammanlagt sex platser i Vaggeryd och Skillingaryd, bland annat i korsningen Götaforsvägen-Lagagatan i Vaggeryd.
Kostnaderna beräknades till 740 000 kronor.
Men när detta förslag behandlades i tekniska utskottet för en knappt månad sedan krävde politikerna ett nytt, inte fullt så ambitiöst förslag.
De fick ett sådant förslag i februari på fem åtgärdspunkter .
I detta nya förslag har åtgärderna på Götaforsvägen i Vaggeryd alltså lagts på is.
I Vaggeryd nöjer man sig med förstärkt belysning på tre platser:
Vid korsningarna gamla E4-Torsbovägen vid Preem, vid korsningen gamla E4-Storgatan och vid korsningen gamla E4-Ringvägen. Åtgärderna beräknas kosta 40 000 per plats, alltså 120 000 kronor.
I Skillingaryd satsas något större belopp:100 000 vardera på de två gångpassagerna över gamla E4 vid Fågelforsskolan som båda byggs om. Sammanlagt beräknas de här åtgärderna kosta 320 000 kronor, en betydande besparing alltså.
Det föreslagna gångfartsområdet mellan Sturegatan och Artillerigatan ingår inte i förslagettill beslut.
Vi ska kanske tillägga att ett stort antal övergångsställen på gamla E4 har försvunnit under processens gång.
Många övergångsställen har försvunnit längs gamla E4 när övergångsställena tagits bort. Som här i Sturegatskrysset i Skillingaryd.
Höj upp Jönköpingsvägen-Storgatan i Vaggeryd i samma nivå så man ser bilarna från Shell när de gasar på för att hinna först,och lägg pengarna på skolan och äldrevården för det är ju vi skattebetarna som betalar era löner och skatter.
Det blir väl likväl inte några säkra gångpassager, bara i bästa fall lite mindre osäkra. Säkerheten beror väl liksom tidigare huvudsakligen på fotgängares trafikvett? Det här låter i mina öron lika illa genomtänkt som när man införde fotgängares företräde på övergångsställen. Detta ledde inte till färre påkörningar utan det anses istället ha ökar påkörningsrisken och detta har anförts som orsak till att kommunen tagit bort övergångsställena. Det värsta exempel jag sett var när en kvinna körde ut barnvagnen på övergångsstället, kollade så att bilen säkert stannat och därefter i sakta mak gick efter barnvagnen över övergångsstället.