Med juni kommer sommaren och med den slår turistbyrån i Skillingaryd upp portarna. Officiellt öppnar turistbyrån på onsdag men redan i dag fanns turistvärdarna Carina Liljegren och Charlotta Ericsson på plats för att ta hand om de första besökarna och visa en ny besökskarta och en ny turistbroschyr.
I år har de fått nya redskap i sitt arbete med att presentera attraktionerna i Vaggeryds kommun för turistbyrån.
Det handlar om ny turistkarta, ny besöksguide och mer information om kommunen samlad på internet.
– Vi har i egen regi tagit fram ny besökskarta. Tidigare år har detta gjorts i samarbete med ett stockholmsföretag som varit svårt att styra. Nu har vi kunnat utforma kartan bättre efter våra egna önskemål med fokus på handel och service i våra centrum i ”Vår lilla stad”, säger Simon Hjälmarö, informatör på kommunen.
Det här innebär också en uppstramning av informationsutbudet. Kartan kompletteras av en nya besöksguide som i sin utformning samspelar med besökskartan. Detta innebär att det gamla systemet med åtta olika turistbroschyrer över olika ämnesområden har tjänat ut.
Mycket turistinformation om kommunen har också samlats till databasen.
– I år känner vi oss lite mer redo. Vi har fyllt på med mängder av ny information, säger turistvärden Carina Liljegren.
Under 2013 ökade besökstalet på turistbyrån i Skillingaryd med 55 personer från 2 648 till 2 703.
Dock var öppethållandetiden under 2013 två veckor längre förra året än 2012 på grund av Elmia Wood. Det är en bit kvar till noteringen för 2011 på 2771 besökare. I genomsnitt hade turistbyrån cirka 30 besökare om dagen.
Otvivelaktigt är det dock så att gästnätterna i kommunen blir fler. I fråga om antalet gästnätter räknas Vaggeryd och Gnosjö kommun tillsammans. Där var ökningen hela 37 procent under juli, en ökning som Smålands Turism förklarar med att turistbyn Hapimag gjorde comeback.I fjol var Hapimag var i princip fullbelagt från mitten av juli och fram till slutet av augusti vilket gynnsamt påverkade handeln i kommunen.
I år har Hapimag öppet från maj till och med oktober. Juli och augusti sägs redan vara fullbokade. En nyhet är att Hapimag i år erbjuder övernattning för alla, inte enbart Hapimag-medlemmar.
Vi får väl också förmoda att Miliseum kommer att bidra till en intensivare tillströmning av turister till kommunen och turistbyrån. Louise Sjöberg som är anställd på Miliseum menar att sommaren 2014 kommer att handla om att se och lära inför en större Miliseum-satsning nästa år.
Jerry Karlsson på Skillingaryd Design Center är granne och hjälpreda till turistbyrån men också politiker.
– De åtgärder som vidtagits i fjol och i år ser jag utan tvekan som stora steg på rät väg, summerar han.
Carina Liljegren och Charlotta Ericsson är redo att ta emot turister sex dagar i veckan.