Frågan om avsmalningarna har blivit en segsliten historia. De senaste turerna inleddes i realiteten i maj förra året när tekniska utskottet beslutade att ett antal övergångsställen och så kallade förträngningar skulle tas bort. Dock inte alla avsmalningar.
Det beslutet resulterade i en motion från Kristdemokraterna den 29 augusti om att kommunen ska ta bort avsmalningarna ”i Skillingaryd och Vaggeryd på Storgatan, Jönköpingsvägen och Götaforsvägen samt att andra åtgärder vidtas på de ”berörda vägarna, som inte har negativ inverkan på trafiksäkerheten och miljön”.
Den 19 oktober lämnade tekniska utskottet sitt yttrande om (KD)-motionen. Man föreslog utan reservationer att avspelningarna skulle finnas kvar.
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslöt dock den 7 december att skicka tillbaka ärendet till tekniska utskottet för att andra lösningar.
Den 23 maj i år hade tekniska utskottet bjudit in Jan Magnusson från Trafikverket och Åke Qvarnström, NTF. Efter information och debatt beslut tekniska utskottet att stå fast vid det idogare fattat beslutet om att bevara avsmalningar.
Mot det beslutet reserverade sig Ing-Marie Paulsson (M) och Jenny Larsen (KD).
Nu förespråkar en majoritet i kommunstyrelsen alltså att avspelningarna ska tas bort. Frågan är dock inte avgjord i och med det eftersom kommunfullmäktige har sista ordet. Det är ytterst osäkert om det finns en majoritet i kommunfullmäktige för att eliminera avsmalningarna.
Fortfarande är det dessutom så att regeringen ännu inte har konfirmerat beslutet att låta kommunen ta över ansvaret som väghållare för gamla E4 genom Vaggeryd och Skillingaryd.
Vid Vaggerydsdagen förra året lät Kristdemokraterna med Gunnel Elg, Jenny Larsen och Stefan Ottosson i spetsen göra en improvsirad opinionsundersökning om avsmalningarna. Några dagar senare lämnade motionen in till kommunen.
Vilket samhälle vi skapat där man prioriterar att komma fram några sekunder snabbare i sin bil istället för att skydda våra unga.
Vad är en krossad backspegel mot ett påkört barn?
Vår altan står öppen för de som vill komma och studera när förskoleklasserna korsar Jönköpingsvägen till biblioteket, barnen cyklar till Hjortsjön osv osv
Trodde kristdemokraterna värnade om familjen men det är tydligen bara den bilburna familjen som räknas.
Ta bort dessa ”hinna före hinder” som bara skapar en massa situationer särskilt i Vaggeryd där Storgatan kommer ut på Jönköpingsvägen. Många stannar inte vid stoppet som är, för att hinna före de som kommer norrifrån. Hur miljövänligt är det med alla start och stopp ? Bra KD, stå på er !
Chs: Och hur många stannar för gångtrafikanterna(barnen) när dom ska över vägen??Så frågan man kan ställa till Ottosson &co är ju om man även kommer återinföra övergångsställena?!
Det absolut SJUKASTE är att det inte finns några övergångsställen vid skolan, det är rent skamligt, den som kommit på den briljanta idéen att ta bort dem kan inte ha alla hästar i hagen.
När det gäller avsmalningarna, de gör verkligen mer skada än nytta, vissa försöker tränga sig före, och förstår inte vem som ska lämna företräde, förra veckan höll jag på att bli påkörd både av husbil och lastbil, som tvunget skulle tränga sig mellan
Det är ju så att majoriteten med Carina Ödebrink i spetsen har tagit bort alla övergångsställen! Däremot så finns alla avfasningar osv kvar. man har under mina barn skoltid lärt dem att man går där det finns övergångsställe som är markerade. jag tror det är lite svårt att förklara för en 7 åring: Det är gångpassagezoner nu så du kan gå där du vill. När det gäller avsmalningarna så är det numer bara (S) som tycker dessa är av godo, undrar vad de grundar detta på? Miljöskäl? faller direkt, säkerhet? I teorin funkar det säkert bra, dock inte i praktiken! En del av ledamöterna åker ju buss ibland och även de får hålla sig när bussen måste bromsa när en bilist är lycklig för att den hann före. Gör om, gör rätt!
Lars s : jag är medveten om att majoriteten tagit bort övergångsställena, men nu är det ju minoriteten med kd i spetsen som lagt förslaget om borttagning av hindren. Då tycker jag att det är relevant att ställa frågan till dem.
Jag är mer irriterad på att det fortfarande är tillåtet med genomfartstrafik för tunga fordon än avsmalningarna även om jag tycker att ”tränget” på norr i vaggeryd är totalt felplacerat .
Att dessutom ta bort övergångsstället vid skolan är det dummaste som skett…
Kanske vore dags för en gång och cykeltunnel vid Hj!-skolan , vore mer lämpligt där än under järnvägen… Dessutom finns det redan en nerfart på en sida av Jönköpingsvägen!
Lite roligt att KD förordar den breda vägen! Jag fick lära mig att man skulle ta den smala vägen.
Väl skrivet Lasse – skolpolis!
Håller med dig helt och fullt.
På något sätt ska farten hållas ner på Jönköpingsvägen, frågan är ju hur detta ska gå till.
Guppen var inte bra, tyckte många. Trängen är inte heller bra, verkar många tycka nu. Vad återstår? Poliskontroll varje dag? Tvivlar på att Polisen prioriterar detta.
Jag tycker att så snart kommunen äger hela frågan ska den tunga genomfartstrafiken förbjudas. Mycket av problemen vid trängena skapas av denna. ”Störst kör först” verkar vara det som gäller, tyvärr.
Vore intressant att höra av Ödebrinkerskan vad hon har att säga till sitt försvar, har inte hört en enda Vaggerydsbo uttalat sig positivt om varken avsmalningar eller borttagningar av övergångsställen, men det är väl så att för en barnfamilj är en sosseröst helt bortkastad….