Ärligt talat ; när besökte du senaste ett bankkontor? Alla vi privatpersoner gör vi idag våra bankaffärer via den egna datorn eller mobiltelefonen.
– Även om det har skett en enorm digitalisering är det fysiska mötet enormt viktigt för oss, det har inte spelat ut sin roll, säger Swedbanks vd Michael Wolf.
Det var av just den anledningen som Wolf fanns på plats när Swedbank nu lanserar sitt nya kontor i Vaggeryd som framtidens bank.
– Med den utveckling som skett på den digitala sidan kommer man att använda kontoret i mindre utsträckning, medgav Wolf.
– Men vi är väldigt måna om våra kundrelationer. Om man behöver en second opinion kring sitt sparande eller andra frågor av ekonomisk art ska de vet att vi finns här och nu när de behöver ett samtal. Digitaliseringen medfört att vi kan lägga mer tid på våra kunder än att bara utföra transaktioner åt dem.
En annan faktor som talar för bankkontoret kommer att finnas kvar är den lokala kompetensen och en lokala marknaden:
– Mycket kan vi göra digitalt men bankkontakter måste ändå bygga på relationer där man känner kunden och begriper kundens förutsättningar, säger Wolf.
– Detta har Mårten Ewertson och hans team varit enormt framgångsrika med i Vaggeryds kommun. Företagsaffärer kan inte göras på distans. Vi kan inte bedöma fastighetsmarknaden i Vaggeryd genom att sitta i Stockholm.
När vi talade med vanlige bankkunden idag var det en fråga som återkom flera gånger:
Behöver man verkligen ett så stort kontor?
– De som tycker att kontoret är så stort ska vet att det är 300 kvadratmeter mindre än vårt gamla, kontor, säger Mårten Ewertson.
– Våra nya lokaler än ändamålsanpassade till det sätt som vi vill jobba på och som vi vet att våra kunder vill möta oss på. Med rådgivningsrum som är neutralt rena från kundärenden och familjefoton. Därmed har vi kunnat minska ytorna.
Swedbanks kontor i Skillingaryd har krympt kostymen rejält på senare år. Men det kommer att finnas kvar.
– Så länge jag sitter kvar kommer kontoret i Skillingaryd att finnas kvar. Vi har definitivt inga ambitioner att göra sådana förändringar, understryker Ewertson.
–
Jag har bytt bort denna bank.De vill inte ha någon som helst kontakt med sina kunder,De vill vara ” finansiella rådgivare” ,helst helt utan någon fysisk kontakt med sina kunder och kontanthantering vill de inte heller kännas vid.Varför de idag öppnar en fysisk lokal är för mig en gåta..Nej det rätta är att ”rösta med fötterna”Storbankerna har grävt sin egen grav !
Har upplevt att kreativiteten är stor bland lottförsäljare, ungdomar som säljer kalsonger m.m., marknadsknallar, kollektdespositioner, pensionärsorganisationer för att hantera inkomster de får för sin försäljning. Många summor ligger hemma i stugorna tack vare att bankerna har avsagt sig att hantering av kontanter. Nu kan vi kalla vissa affärer för banker istället för den riktiga banken. Dessa förvaltningsbolag av tjänster tar inte sitt ansvar för den lilla människan som fortfarande handhar kontanter. De diskriminerar dem som inte har datorer, mobil med rätt app osv. De är fler än man tror. Fy skäms banker.
Jag besöker ofta min bank men tycker det är undermåligt att man slutat hantera kontanter. Skulle säga att banken slutat vara bank och gett sig på annan verksamhet samtidigt som livsmedelsaffärerna mer och mer får ta över bankens funktioner. Bankerna gör miljardvinster och de fyra stora bankernas sammanlagda vinster ligger i storleksordningen 1% av BNP. Man vill ha betalt för olika tjänster, typexempel provision på kontokortköp, trots att man inte gjort ett handtag i affären. Är det att undra på att ICA tagit steget fullt ut och bildat bank. I Skillingaryd har man också satt upp egen uttagsautomat. Kanske bankerna snart har marginaliserat sig själva på samma sätt som posten har gjort.
Ursäkta, kan vi få tillbaka våra 34 miljarder?
De svenska storbankerna levererar återigen rekordresultat och skryter om att de numera står starka på egna ben. Det borde därmed vara läge att återlämna en mycket generös gåva från svenska folket.