Berry Lilja (S) svarar Jenny Larsen (KD) på hennes debattinlägg.
Låt mig först klargöra att jag faktiskt inte uttalat mig i den pågående insändardebatten, lika tydlig vill jag vara med att LOV inte är det enda problemet inom vår hemtjänst, men ändå ett väsentligt sådant.
Införandet av ”valfrihetssystemet” var en hjärtefråga för er Kristdemokrater. Ni ville flytta ”makt från politiker till medborgare”. Tyvärr kan konstateras att det skett en förflyttning, inte till medborgarna utan till central biståndsbedömning och tidsmätning av dagligen föränderliga behov. Poängteras skall kanske också att införande av LOV gäller alla, inte bara de sju som valt privat utförare av omvårdnadstjänster.
Det köpa/säljsystem som LOV fört med sig är att fokus nu ligger på beviljad tid istället för som sagt föränderliga behov.
Återkommande hör jag att personalen känner stress och oro över att behöva jaga och registrera ersättningsbar tid. Lika återkommande är att verksamheten går med underskott, påbudet är att personalen måste spara och bli effektivare.
Sedan införandet har en kraftig avvikelse skett inom hemtjänsten från + 1,1 miljoner kronor (år 2009) till – 3, 7 miljoner kronor (år 2013).
I tjänsteskrivelse socialnämnden 2014-01-30 kan bland annat följande läsas:
”Hemtjänsten i kommunen har haft problem med återkommande negativa budgetavvikelser under de senaste åren. Särskilt tydlig är den negativa trenden efter införandet av LOV år 2010”.
Systemet skulle enligt dig öka kostnadskontrollen, om detta faktiskt var ert egentliga mål måste konstateras att inte heller denna målsättning uppfyllts.
”Ett av motiven för att införa LOV var att effektivisera hemtjänsten…
Effektiviseringen av den kommunala hemtjänsten fick inte den ekonomiska effekt som förutspåddes…”
Avslutningsvis vi vill öka inflytandet från vår personal, tillvarata deras kunskap och kompetens och istället för ekonomistiska system utveckla metoder där personalen och våra medborgare sätts i centrum.
Berry Lilja (S)
Kommunstyrelsens ordförande